torsdag 6 januari 2011

Fotoprojekt?(.)

Varje gång jag läser Celinas blogg tänker jag att nu jäklar ska jag börja lägga över bilder från kameran och blogga dem oftare. Men det blir ju inget med det eftersom jag är lat och vårt tjuvade photoshop krånglar. Nu har Celina börjat med Ett foto om dagen-projekt och eftersom jag älskar hennes bilder är det extremt välkommet (kommer ni ihåg på 90-talet när alla sa "extremt" hela tiden? Speciellt Soffipropp när hon var med i Knesset. Åh Knesset.)!

Jag ska nog försöka med Ett foto i veckan (jag känner mig själv - ett foto om dagen kommer aldrig funka). Ibland kanske fler. Men ett i veckan är målet. Det blir åtminstone femtiotvå foton på ett år.

12 kommentarer:

LillaGrå sa...

"Åh Knesset" säger jag med.

Ett i veckan låter överkomligt. Kanske jag också ska ha det som mål... Ska bara köpa en extern hårddisk så att jag kan lagra allt då min dator till och med har sämre minne än mig.

E sa...

För några år sedan följde jag den här fotobloggen som också gick ut på att ta ett foto om dagen. Tyvärr så snubblade fotografen på målsnöret men det kändes ändå lite som att man lärde känna honom.

http://www.acenrone.se/365/

Fredrik sa...

Photoshop? Jo förvisso om man behöver göra mer avancerad redigering med ett foto vilket man kan behöva med något enstaka. Annars är Adobe Lightroom det absolut bästa du kan använda. Snabb och enkel redigering on-the-fly. Som exempel kan jag redigera en veckas semesterfotograferande (ca 3-400 bilder) på ungefär 4-5 timmar i Lightroom, vilket i Photoshop skulle ta mig minst 3-4 dagar.

Josefine sa...

Lillagrå: Ja det var fint minsann!

E: Tack för tipset! Det ska jag kolla. Jag är väldigt svag för folks vardagsfoton.

Doktoranden: Vi har lightroom och det använder jag ibland men jag gillar photoshop mer.

celina sa...

Men å. Vilken jättesnäll! Tack för beröm och länkning. Med tanke på hur bra det gick för mitt 100 böcker 2010-projekt så vet man ju aldrig hur det kommer att gå med detta. Å andra sidan jobbar jag inte som bokläsare utan som fotograf, så på något vis borde det här projektet ändå passa mig snäppet bättre.

...tänk att få jobba som bokläsare. Det vore något det.

Ps. Jag använder också Lightroom. Men det är mest för att jag fotar raw. När jag fotade jpegs nöjde jag mig med iPhotos redigeringsverktyg.

Anna sa...

Drog också igång ett "ett foto om dagen" projekt. Det är ungefär som den där intensiva träningen man drar igång efter nyår, det går bra ett tag. Ett foto i veckan är nog alldeles lagom.

Josefine sa...

celina: ja men du tar ju så himla vackra/snygga foton! nej lightroom är bra det med. jag anävnder det ibland men jag är så seg med att lära mig exakt hur det funkar (och jag vet att det är jätteenkelt egentligen) så jag håller mig till photoshop för det mesta.

anna: ja precis! träningen får jag också ta tag i så fort jag blivit frisk. men det ska jag också hålla på nån sorts normal nivå som jag känner att jag hinner med (två, tre ggr i veckan kanske).

Gunnarsson sa...

Vad lider ert PS av för problem då?

Gabbe sa...

Du är ju student! Adobe har en studentshop där man kan köpa en Photoshop för 1500 kr. Se bara till att din skola skriver ett så formellt intyg de bara kan :)

http://www.adobe.com/education/students/

Josefine sa...

gunnarsson: ett smärre problem som snart är åtgärdat.

gabbe: ja det hade varit bra! men jag är utfattig just nu. skit.

Gabbe sa...

Verkligen skit! Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt för dina bilder är så fina, vill gärna se fler :) Trevlig helg!

Josefine sa...

Ha en fin helg du med!