torsdag 26 november 2009

Jag trodde att jag skulle få läsa en stund ikväll.

En inte så sov-sugen bebis.
Jag är så trött att jag inte upptäcker att tv:n är på förrän jag plötsligt inser att jag sitter och stirrar på några människor som kör långtradare med super-extra-deluxe bred last i vinterlandskap.
Ensam-hemma-kvällen har sålunda spenderats med: klura ut hur man kränger på en babybjörn-sele, ätit yoghurt med müsli, bytt blöja, matat, bytt blöja igen, mat igen, torkat lite kräks, pratat med vilt skrattande bebis, sett program som handlar om att köra lastbil i svår terräng.
Jag skulle säga att speciellt det sistnämnda var ganska otippat. Det var inte med i planeringen alls. Så kan det gå. Men å andra sidan: kanske lika bra att hoppa över läsning när man inte ens är medveten om att tv:n går och att man nog suttit så en bra stund. När satte jag igång tv:n? Har jag sett något program? Har ett svagt minne av att jag såg delar av "Hype" och sedan lite nyheter. Sen minns jag inte mer. Lyckad kväll. Carpe diem!
...
sen måste jag tillägga att livet med bebis är långt bättre och mysigare än jag trodde (så bli inte rädda ni gravida!). men det är så skönt att få läsa en bok, se en bra film, läsa en dagstidning, göra något som på något litet sätt belastar hjärnan mer än att torka bort bajs varje dag. lyckligtvis har vi en snäll liten bebis som låter en göra det mesta av det varje dag. p.s hon sover nu d.s
...
p.s II hon sov i fem minuter d.s

18 kommentarer:

ullis sa...

Hon är verkligen söt :)

miri sa...

haha, prosit! vilken sötunge. och översta bilden, bäst. jag antar att det inte är den synen man vill mötas av när man ska lägga de små?

Medelklassman sa...

Gullig!!!

Och babybjörn-sele, det är knepiga grejer. Plus att man får ont i ryggen efter 10 minuter. Får man vara lite hippie och föreslå ett test av bärsjal? Det kan tyckas lite New age/tygblöjor/laga veganmat över det hela, men det är ett överlägset bärhjälpmedel.

Josefine sa...

ullis: ja jag älskar min lilla unge!

miri; haha.. nä och den blicken hade hon fram till 4. det var kul.

30+: ja hon har sina stunder! :) Ja jag skulle faktiskt vilja testa sjal och det kanske jag kommer att göra också! Men ungefär i samma sekund som befruktningen skett tjöt M att han minsann aldrig tänker bli sedd med en bärsjal. Han är lite ängslig av sig kan man säga.

Emma sa...

Haha nys nys nys nys! Älskar när små saker nyser! Söta små djur och bebisar förstås.

Jonna sa...

Äh, lyssna inte på den där trettioplussaren, Babybjörnen är inte värre än något annat bärhjälpmedel på att ge ryggont. Det handlar mest om att slappna av i axlarna och vara noga med ställa in den så den passar.
Eftersom min artonmånadersunge inte är särskilt tung använder jag fortfarande Babybjörnen då och då (jag hatar att åka kollektivt med barnvagn och hon vägrar ändå sitta i den). Det som blir jobbigt med tiden är när barnet får så långa ben att de slår i ens egna lår (eller skrevet, beroende på hur ungen vinklar fötterna) för varje stag man tar i trappor eller uppförsbackar.
Ett tips är att övningsköra med selen eller sjalen hemma ett tag innan man ger sig ut så att man hinner känna efter och ställa in den rätt och slipper gå och snedbelasta sig och svära på stan.

Josefine sa...

emma: haha.. ja det gör lilla s:et också! hon tjuter av skratt när tintin nyser.

jonna: ja jag märkte det igår.. att det inte var helt rätt inställt fastän jag hållt på ett tag och reglera de olika banden. men den känns verkligen som en bra grej. väldigt skönt att kunna använda båda händerna och framförallt... kollektivtrafiken. fy fan. när de gamla spårvagnarna kommer vill jag bara gråta. verkligen inte alltid man får hjälp heller. ofta är det de som inte bör hjälpa egentligen som är villiga: jättegamla, höggravida, såna med brutet ben. typ. andra sitter bara och tittar på en. njuter av ens hjälplöshet (tror jag..). kollektivtrafiken brings out the worst in me: har vid ett flertal tillfällen tyckt att det varit väldigt synd att blickar inte kan döda.

Medelklassman sa...

Mikebike får släppa på sina nojjor ett tag. Sjal är apabra. Speciellt när man inte har den på sig. Då tar den ingen plats alls.

Oj, nu låter jag som pappan i bloggen Söderfamiljen. Dags att lägga ner.

Superpepp!

Nostalgia sa...

men ååååh :) så himla SÖT! ja, bebisnysningar är kanske det sötaste som finns. de ser så himla nöjda ut efter nyset :)

Tinalinatiny sa...

Jordens sötaste nysning! Jag kom på mig själv med ett "Åhh" + lägga huvudet på sne, haha.

& ja, hon ser otroligt nöjd ut efteråt. Men jag skulle nog också känna mig rätt nöjd om jag kunde nya sädär gulligt.

Anique sa...

Du får se till att du är bättre utvilad till nästa onsdag, för nu har jag bokat biljetter!

LillaGrå sa...

Atjo prosit gånger fyra :)

Hon såg ju inte direkt supertrött ut på bilden...

Håller med Jonna angående BabyBjörn-selen. Hittar man rätt inställning (på selen och kanske också hos sig själv?) och tänker lite på sin hållning är den helt ok. Fast att som jag baka och städa med bebis hängande i den är inte rekommenderbart i någon större omfattning.

I eftermiddag åker ett paket från Västerbotten till Göteborg. Äntligen!

Kram!

LillaGrå sa...

Förresten, angående selen, så bodde I praktiskt taget i den när hon var liten. Skitbra. Det enda som var lite krångligt var när jag hade den på mig och skulle prova kläder. Eller när man tänkte ta en liten fika, och hon var för liten för att sitta i barnstol. Fick typ torka smulor från hennes hår och nacke i en kvart. Och skippa varma drycker...

Sofia sa...

Vilken kavalkad!
Hon är galet fin :)

Josefine sa...

30+: jag tror att jag köper en sjal till mig i så fall! ska se om jag kan låna av nån och testa först bara.

nostalgia: haha.. ja hon är så nöjd när hon nyser samt när man byter blöja!

tinalinatiny: haha.. ja de är så små och försvarslösa så man blir alldeles knäsvag ibland.

anique: ja det ska jag minsann vara!

lillagrå: ja, jag testkörde den idag igen och jag tycker den känns riktigt bra nu när jag fått lite bättre ordning på längden på axelbanden och så där. det är otroligt skönt att ha båda händerna fria! och paketet... spännande! :)

sofia: ja hon gör mig glad varje dag! det är fint som snus att ha en bebis.

Malin sa...

Naaaw vilken sötgris!! Finaste bäbisen på länge! ;o)

Moped sa...

En dag skall moster lära henne att nysa som en hel kvinna! Med kraft från tårna och ett rejält primalskrik. AAAAAAATJOOOOOOOOOOOOOO!!!

fisken sa...

Helt sjukt. Jag har också råkat se på iceroad truckers och vart som hypnotiserad. Kunde-inte-slita-blicken-ifrån-tv:n.
Trodde dock att det var någon mansgrej där jag kompenserar för att jag är tjänsteman och inte cool på DET sättet.
Skönt att höra att det även drabbar det kvinnliga släktet!