tisdag 17 augusti 2010

Sommarutvärdering

Jag snodde en bokenkät från Bokhora.

1. Bäst i sommar
Lars Noréns dagbok. Den blev något slags besatthet. Jag försjönk helt i hans rundor med gräsklipparen, funderingar kring åldrande, döden, tankar om krig och terrorism, att få barn igen eller inte, kärlek, vilka växter som skulle köpas, hans somrar på Bryor och hur betongen egentligen skulle slipas till bänken.

2. Sämst i sommar
Hade gärna hunnit läsa betydligt mer än jag gjorde. Jag vet inte vad som var sämst. Läste inte något som var riktigt dåligt i år. I så fall har jag glömt det. Jo sämst var att Noréns dagbok tog slut. Hade gärna läst 1600 sidor till.

3. Vad har du helst läst på stranden?
Okej nu kan jag inte svara Norén igen men det var egentligen det. Men även Lena Sundströms "Världens lyckligaste folk" som är lättsmält, kul och intressant (även om jag saknar verkligt djup i den).

4. Var har du läst mest?
I soffan i Mellbystrand.

5. Har du haft något läsprojekt under sommaren som du lyckats eller misslyckats med?
Lyckades läsa igenom tidsskrifter som jag samlat på mig samt läsa ut de sista hundra sidorna av Marukamis "Fågeln som vrider upp världen". Jag vet inte vad som hände med den egentligen. Jag sträckläste den fram till de där sista hundra och sen slutade jag men nu när jag tog upp den igen ett år senare så gick det i en rasande fart.

6. Nämn en ny bok som du köpt nu i sommar!
"Älskade syster" av Joyce Carol Oates, "Ohörda rop" av Gita Sereny, "Of Human Bondage" av W Somerset Maughham.

7. Vad ser du fram emot att läsa i höst?
Liv Strömquists "Prins Charles känsla" är det enda jag kommer på just nu. Återkommer i ämnet. Jo jag fick presentkort på Bokus av bibliotekarien och det ska jag gå in och utnyttja nu och då blir det nog Haruki Murakamis "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning".

4 kommentarer:

Jo tjena sa...

Jag kan starkt rekommendera "Vad jag pratar om när jag pratar löpning"!

Josefine sa...

Vad bra! Jag hade egentligen tänkte vänta till pocketen kommer men jag kanske slår till nu :) Älskar Murakami.

felicia sa...

ah, precis så gick det till när jag läste 'fågeln som vrider upp världen' också! undrar varför.

och skitkul att du är tillbaka, tycker så mycket om din blogg! :)

Josefine sa...

aha! vad lustigt. min kompis bibliotekarien slutade också läsa 100 -150 sidor innan slutet. jag vet att jag bara tröttnade då men jag minns inte varför.

och tack! :) det blir jag extremt glad för att du tycker!