tisdag 19 maj 2009

Tre förutsägbara saker.

Det här tycker jag är tråkiga grejor:

1. Människor som tittar på konst (företrädelsevis modern sådan) och säger
"det där skulle vem som helst kunna göra! jag skulle kunna göra det"

Jaha. Men det gjorde du INTE.

2. "Nyckeln till frihet" är min favoritfilm.

Ja din och alla andras också men den är inte SÅ bra. Nej det är den inte.

3. "Liftarens guide till galaxen (alt. Ondskan av Jan Guillou) är min favoritbok"
(oftast uttalat av personer mellan 15 och 30)
Ja din och alla andras också. Alltså ni som bara läst Liftarens guide till galaxen.

(Jag tyckte också att den var kul men nej det är inte rimligt att så många nämner den som sin absoluta favoritbok. Okej Bibeln är mer överskattad. Den är skriven på ett så otroligt dåligt språk. Upprepningar de luxe. Att den betyder mycket för människor är en sak men att den skulle vara bra? Nej. Någon borde ha ha gått in och satt ner foten och plockat bort ca 75% så hade man eventuellt orkat läsa igenom de små sedelärande historierna författad på det mest tråkiga och dåliga språk man kan tänka sig.)

15 kommentarer:

SE sa...

4: "Bohemian Rhapsody är en fantastisk låt"

5: "Jag kollar bara på Big Brother för att känna mig överlägsen gentemot deltagarna"

6: "Alkemisten förändrade mitt liv"

LillaGrå sa...

Tråkigt var rätt ord. Fantasilöst ett annat. Rätt av dig ett tredje.

Hur går det med magen? Växer den nåt?

Medelklassman sa...

Angående trean. Liftarens guide brukar ofta refereras som favoritbok av människor som gärna kallar sig själva för lite "crazy" och säger att de har "sjuk humor". Nej förlåt, men ni är bara lite allmänt fleppo och saknar bildning och smak.

Sassy sa...

Det är så trist med förutsägbara saker som folk bara vräker ur sig utan att blinka...

Jag har inte så höga krav, här hemma ser det ut som fan, eftersom vi både är väldigt slarviga av oss och ogillar att städa, samt att ingen av oss är särskilt intresserad av inredning...

kram

Caravaggio sa...

Vad är det för fel på Nyckeln till frihet?

Tinalinatiny sa...

Ja, nr.1 instämmer jag helt med. De andra två har jag inte en aning om faktiskt. Jag har varken sett filmen eller läst boken, haha.

På tal om macro-objektiv har jag hört att det ska finnas en typ av lins som man sätter på sitt vanliga objektiv. Som förstorar, & man får en macro-effekt. Ett tips bara. Jag är själv sugen att prova. Lite billigare än ett macro-objektiv också ;)

Josefine sa...

se: hahaha... exakt!

lilla grå: den går framåt och utåt kan man säga. den har växt lite nu. när jag ätit känns den som en stenhård badboll eller nåt! :)

30+: precis exakt. att säga att man är "lite crazy" är verkligen galet på ett hemskt dåligt sätt.

Josefine sa...

sassy: ja verkligen. det verkar liksom finnas vissa såna standarssvar som folk drar till med när de inte orkar tänka efter på riktigt.

caravaggio: ingenstans skrev jag att det är något fel på nyckeln till frihet. bara att den synnerligen ofta dras fram som favorit bland alla filmer - och så bra tycker inte jag att den är men det är som bekant upp till var och en.

tinalinatiny: ja de där linserna har jag hört om och läst om i "digitalfotografi". verkar funka helt okej för de pengarna så det kan ju verkligen vara en idé!

Joline sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joline sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joline sa...

Nån slags "touché" är på sin plats här. Fullkomligt vanaktar de som hävdar att Liftarens guide till galaxen är en klassiker. Jag tror att det är något som folk säger bara för att "alla andra säger det" och då är det safe. Man avslöjar inget om sig själv genom att säga att man diggar den. Annat skulle det vara om man exempelvis sa att man stendiggade "Grottbjörnens folk". Då fattar ju vem som helst att man bara är för feg för att köpa porrtidningar.

Josefine sa...

joline: hahaha precis!... grottbjörnens folk skulle nog inte funka direkt! jättekul exempel.

Fredrik sa...

En bättre film än "Nyckeln till framgång" finns inte.

Banalt. 80-tal. Michael J Fox.

Blir inte mer briljant än så.

Nipe sa...

Liftarens guide till galaxen har jag faktiskt inte läst, men så är jag inte crazy heller...
Men är det inte samma sak med folksom säger att Stieg Larsson är den bästa författaren - det bevisar ju oftast att de inte läst fler?

Who sa...

Citat "Jag läser sådan böcker som ingen annan läser"

Jaha?
undrar jag.