tisdag 27 oktober 2009

Första dagen.

Nu har jag snart klarat ut den första dagen ensam hemma med Tintin. Det har gått bra. Har även lyckats hämta S:et på dagis. Det slutade i och för sig i tårar eftersom jag tydligen stannade gungan "innan jag och Alma kommit fram till Slovenien". Det är inte alltid så lätt att hålla reda på sådana saker. Lilla S:et uppmanade mig att låta dem åka hela vägen fram nästa gång. Osäkert om de kommer att få göra det nästa gång heller. På frågan om det är långt till Slovenien sa de samstämmigt "ja väääldigt vääääldigt långt faktiskt... vi vet inte när vi är framme".

Sen hann S:et berätta att hennes mamma sagt att bajs blir rött om man äter rödbetor. Detta är tydligen något som S:et känner sig manad att undersöka varje gång hon bajsar. "VARJE gång" underströk hon. Sen började hon plötsligt sjunga "Jag går och fiskar... åker ut ut och fiskar... och tar en tyst minut.." inför mina djupt chockerade öron och ögon. Gyllene Tider? Jaja. Barn och musik alltså.

Har inte riktigt hunnit med att svara på kommentarer än. Vad det lider ska jag väl få styr på mina dagar och min tid igen. Men tack för kommentarerna! Läser alla och blir glad för dem!

11 kommentarer:

Unknown sa...

Vart har hon hört den sången?? Inte här i alla fall!

Sofia sa...

Eftersom jag är så bortskämd med en man som pluggar och därmed kan vara hemma en hel del så lyfter jag på hatten för alla med småfisar som är ensamma hemma "på heltid"! Respekt :)

Josefine sa...

Dorro: Jag misstänker dagis starkt. Kan ha att göra med deras havstema?

Sofia: Haha.. tack! Ja det känns som att det kan bli tungt vissa dagar. Än så länge är den lilla pruttfian så himla snäll och lugn (lugnet före stormen antar jag) men jag är ju inte den piggaste i stan direkt så det är lite upp och ner med humöret på mig. Turligt nog avlastar M helt när han kommer hem. Så vi ska väl fixa det här! :) Och vilken tur du har! En man som pluggar. Hade så himla gärna haft M hemma mycket mer.

jonna sa...

snyggt jobbat! jag bävade för första dagen ensam med liten bebis, men även jag överlevde.

Unknown sa...

Ah förstås, havstemat. Ja ibland vet man inte om dagis är bra eller bara förstör...hehe.

Tinalinatiny sa...

Åh, det måste ju vara nervigt om något. Ensam med bebis. Men det kanske faller sig naturligt när man väl är där. Bra jobbat hur som! :)

E sa...

Haha, barn och musik! Jag vet en liten kille i samma ålder som älskade Magnus Ugglas Fyra sekunder.
”På bara fyra sekunder ligger hon villig på fällen
På fyra sekunder kilar det I flanellen”
sjöng han med oskyldig min. Det var mer eller mindre lyckat beroende på sällskapet.

missis li sa...

En bekants fyraåriga dotter var med sin mamma på skolan där det var julavslutning, prästen som oxå fanns med frågade den lilla om hon kunde sjunga ngn. julsång.....

"JA E EN JÄVEL PÅ KÄÄÄRLEK"

(Orup. Glennmark o Strömsteds låt som hon gillar)

Det blev ett härligt skratt, prästen slog sig för knäna o asflabbade, det hade inte min gamla konfirmationsprälle gjort.

Grattis till er lilla Tintin o all lycka önskar jag er.

Emma sa...

Känner en liten kille som fick skäll i skolan för att han sjungit... "Bögen överraskar röven" :D

Storasyster sa...

Grattis till knodden och lycka till!
Att bajs (även kiss) blir rött efter rödbetsdiet fick jag bekräftat igår... Det kan du ju hälsa flickebarnet.

Josefine sa...

jonna: ja herre gud. jag trodde att det skulle bli fullständigt kaos. men det blev bara lagom kaos. började inte gråta en enda gång till exempel! :)

dorro: haha.. nä dagis kan ju ha sina effekter på både positiva och negativa sätt..

tinalinatiny: ja det var lite svettigt minsann! men tack! :)

e: hahaha... åh det är typ det roligaste jag vet när barn sjunger/säger saker som de inte har en aning om vad det betyder!

mississ li: underbart! hahaha... s:et sjöng den en gång också men med en egen text som handlade om att hon var en "jävel på att blåsa ut ljus och öppna fönster". och tacks å hemskt mycket!

emma: haha.. vilken liten fyndig kille!

storasyster: tack så mycket! och det med kisset ska jag informera s:et om direkt imorgon när hon kommer hit!