torsdag 14 januari 2010

Effektivitet II

Att få bebis gör en våldsamt effektiv. Har aldrig tidigare lyckats pressa in så många saker i mina dagar som nu (inte alla dock - vissa är bara loja, sköna, lata). Vakna. Tvätta. Äta frukost. Läsa hela (hela igen!) tidningen. Hänga tvätt. En maskin till. Hänga mer tvätt. Läsa i boken. Sopa upp efter kattens nedvälta kruka. Mata katt. Rensa kattlåda. Ta en kopp kaffe till. Ner i tvättstugan. Vika tvätt. Klä på mig. Väcka bebis. Mata henne. På en enda förmiddag. Så var inte min singelstudenttillvaro (vakna sent, läsa tidningen, äta frukost till Melrose place, plugga lite, dricka öl på kvällen, ha ångest för tenta, vila, läsa tjocka magasin, tjocka böcker). Men jag ska säga en sak och det är att det finns inte ett spår av saknad i mig efter den tiden. Nu är bäst.

Och sen blir det Villa Belparc med Ola. Bra dag det här.

4 kommentarer:

Medelklassman sa...

Att vara föräldraledig är tamejfan det bästa som finns. De män (idioter?) som inte hajar det utan prioriterar ytterligare några månader på sina värdelösa jobb borde få smisk med en skitig pinne.

mikebike sa...

bel parc? whattafack... blir det vin mitt på dagen för dig nu då? herreminje.

snellie sa...

Måste bara... Det är intressant att du väljer orden "pressa in" när du beskriver hur det förändrats sedan du pressade ut.

Jag känner mig som en flodanka. Folk frågar när jag ska pressa ut och när jag svarar i mars utbrister alla "OJ så lång tid kvar". Några få tycker tvärtom. Kan vara för att de inte sett mig vagga fram.

Men jag längtar efter att bli effektiv hemma. Jag planerar dessutom långa barnvagnspromenader i vårsolen. Och en ständigt öppnad bag in box i kylen... ;)

Ah. Så ska det bli.. :)

Josefine sa...

30+: Ja nu älskar jag verkligen att vara hemma! När vi fått lite rutin och känner varandra bra, jag och Tintin. Nu hinner jag allt som jag behöver hinna (duscha, gå på toa) utan problem. Känns fantastiskt att få träffa henne så här varje dag. Jag hade gärna varit hemma med henne mycket längre än ett halvår. Men det skulle kännas helt whacko om inte M skulle få uppleva det jag får uppleva nu. Han längtar nästan ihjäl sig efter sin del.

mikebike: nej du. kaffe. vin. herre min je. nej nej. lever ju nån sorts nyttoliv nu vet du väl.

snellie: haha.. ja det var ju lite lustigt. ja du. folks kommenterande av magen. man kan ju bli lite mätt på det. mest trött blev jag på det förbannade siandet om det var en tjej eller en kille "ja men det är ju en kille.. syns tydligt. typisk pojkmage" yeah right och fuck off sen. åh jag förstår din längtan efter baginbox EXAKT! har aldrig någonsin varit så sugen på sånt som under graviditeten. och sen när de kommer ut hallellujah när livet återgår till det vanliga. inte hålla på och krångla med maten och sånt (om man inte ammar då för då finns det ju vissa saker att tänka på) men rent allmänt. när kroppen blir ens egen igen. älskar det fortfarande.