fredag 28 november 2008

Timber falls: utfall.

Min gissning om hur filmen skulle sluta blev halvrätt. Men ett mycket klassiskt slut. Jag berättar hur det slutar så behöver ingen slösa tid på att se den.

Lantisarna försökte (av girighet) rädda huvudrollerna men blev ihjälskjutna av de galna religiösa lantisarna. Sen fick man reda på att kvinnan sedan innan var gravid och de religiösa blev vansinniga eftersom det då var en demon i magen (tillverkad utom äktenskapet). Det var en massa blod hit och dit, ett våldtäktsförsök på kvinnliga huvudrollen och till slut lyckades hon rädda sig själv ut ur huset efter att hon huggit huvudet av galna religiösa kvinnan och hennes kille hade dödat mannen.

(okej så staden vann över landet, moderskapet över barnlöshet - och deacon överlevde.. jag sa ju det)

Sista scenen får vi se henne vid en vagga och sedan kommer hennes kille utstapplandes med en käpp (halleluja han överlevde!). Sista grejen vi får se är bebisen i vaggen och sedan hur den vanställda Deacon står med sin häcksax eller vad det är utanför fönstret.

Jag ger den ett överkryssat betyg. M gav den nästan en 2:a vilket fick mig att allvarligt fundera igenom hur det står till inne i hans huvud. Nej förresten. Jag kryssar över mitt betyg tusen gånger... jag kryssar över betyget så många gånger att pappret går sönder. Så dålig är den.

Liten notering: Carol Clover som skrivit den här fantastiska boken (Men, Women and Chain saws: Gender in Modern Horror Film) påpekar att det sker något väldigt speciellt när vi tittar på skräckfilm till skillnad från dramer, actionfilmer, romcoms mm mm. Kvinnor har lätt för att identifiera sig med manliga huvudroller så väl som kvinnliga medan män oftast identifierar sig med mannen i filmen (även om han inte har en huvudroll, det är ytterligt ovanligt att han identifierar sig med kvinnan även om filmen är ur hennes perspektiv). När det kommer till skräckfilm är det däremot vanligt att män i publiken identifierar sig med kvinnan och väldigt ofta är det också hon som kommer levande genom hela filmen (efter att man offrat de kvinnor som knullat i filmens början).

5 kommentarer:

mikebike sa...

Hahaha... vaffan jag gav den fan inte alls en 2:a. En 1:a it is! den var ändå lite läskig och ganska underhållande för att den var så dum. jag gillar när pappan i den "kristna" familjen säger: "nä nu börjar det balla ur". Efter att divere sympning, tortyr och grov misshandel försiggått en längre stund.

Josefine sa...

eh. jo. det gjorde du visst. tills jag skrattade dig i ansiktet och du sänkte till en etta. haha... ja balla ur var jättekul. + när de högg av huvudet på tanten och det var som en film gjord på mediagymnasiet.

mikebike sa...

hahaha ja det var kul... men nej fan jag skämtade ju. det måste du väl ha fattat!? Jag är inte efterbliven!

Daniel sa...

Dessa karar. Vad mer kan jag säga.

Anonym sa...

det där är en film jag missat, amerikansk gissar jag. där vinner ALLTID familjen, moderskapet i skräckfilmerna. inget är så heligt som familjen i staterna.

intressant det där med att män identifierar sej med kvinnor i skräckfilm. jag har ofta filurat på varför det så väldigt ofta är en kvinnlig huvudroll i skräckfilm. i tex dark water är det ju en manlig protagonist i romanen som filmen bygger på men i filmen en kvinna. jag har tänkt att kvinnor mer än män går på skräck och att man på så sätt styrker den besökargruppen men det här ger ju även ett annat svar. den där boken ska jag kolla upp.