torsdag 6 november 2008

Det är lite oklart,

varför det sitter en talgoxe och hackar på fönsterblecket. Vill han in?

Tror att det är en hanne i alla fall. Ganska stark gul färg på magen och bred svart linje.
Jag älskar wikipedia. Så här låter talgoxen:
* Den har ett bofinkaktigt "pink pink"och ett vänligt "fityy"
* Den karakteristiska sången är ett högljutt, olikartat betonat "tsitsybää, tsitsybää"
*Ibland endast tvåstavigt "ti-ty"

Varje hanne har sin egen strof och framförallt hastighet (va? fågelvärlden är magiskt häftig).

Nä. Dags att göra något vettigt. Som att plugga i stället för att läsa om fåglar på nätet. Kanske.

4 kommentarer:

MissMagicGirl sa...

Fågel världen är fantastisk!
Funderar på att försöka få lite fågelliv på balkongen och köpa lite frön och sånt ^_^

Ja, Lotta böckerna är underbara.
Jag har alltid lika kul när jag läser dom.
Jag har fått min mammas samling. Jag har nästan alla.


Ha en trevlig dag! :-)

Anonym sa...

Å, älskar fåglar och skulle absolut ha ett fågelbord om jag bdde i villa.

kanske jag ska bli fågelmamma ändå och börja sätta talgbollar i buskarna ute på gården?

Lycka till med pluggandet!

Josefine sa...

maria: ja jag också! min pappa har gjort ett litet fågelbo som vi ska sätta i trädet utanför vårt fönster. har sett att de är andra i huset som också gjort det.

Anonym sa...

Fantastiskt inlägg! Det behöver inte handla om så mycket eller stora grejer. Men det kan bli så bra ändå! aj lajk talgoxar. Brukar titta på dem varje morgon när de susar runt som små torpeder i luften och knaprar frön.