torsdag 13 november 2008

Debatt

är verkligen ett riktigt dåligt format för diskussioner. Aldrig kommer man fram till något. Aldrig svarar någon faktiskt på frågorna.

I kvällen debatt diskuterades bland annat om häcklandet blivit en snabb väg till framgång och i centrum för den debatten stod Alex Schulman. Ingen gång lyckas Schulman faktiskt producera ett argument, ett riktigt hållbart, argument för varför det är okej med elakheter över alla gränser. Det finns elak humor med finess som är rolig också finns det den som är elak och helt intelligensbefriad (idiotisk) - Schulman själv vandrar fram och tillbaka ur de båda lägerna. Mången gång har han varit långt över gränsen för vad som kan kallas okej. Varje gång han får frågan om hur han kan ha rätt att skriva elaka saker om människor och om det inte påverkar nät- och medieklimatet på något sätt svarar han: ja, men de som läser tycker att det är roligt!

Jaha. De som läser det tycker att det är roligt. Och Alex själv tycker att det är kul "just nu", som han säger.
Men det håller ju inte som argument. Det borde han veta som har studerat filosofi. Det är ju ingenstans ett hållbart argument - det är tunt och genomskinligt som luft. Ur det faktum att många delar åsikt eller känsla i en sak (vad det än må vara) kan man inte dra slutsatsen att det är rätt.

Hela Debatt-formatet känns helt förlegat. Inget blir sagt. Inget får något svar.
Och ikväll framstod Alex Schulman inte som en intellektuell person direkt. Han förde en av de slappaste argumentationer jag hört på länge.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ho ho! Då skulle du varit med på vår debatt idag... Oj, vilket skitsnack. Men det var åtminstone på låtsas.

Josefine sa...

le moppe: haha... du får berätta allt om det på måndag! eller när kommer du?

Kerstin sa...

Åh, jag önskar jag hade sett...

Lallis - liv och leverne sa...

Mmm.. jag håller faktiskt med dig. Helt;)
Kramis

Anonym sa...

Sv: Vågen är en gul från 50-talet. Tightsen är från H&M och köpte jag för en herrans lång tid sen. Sorry!

Kram på dig

Josefine sa...

Kerstin: ja, kolla reprisen eller här: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=34858
!

Lallis: ja, jag tycker att det funkar bättre när det är ett fåtal personer som diskuterar med varandra. det blir så väldigt rörigt det här.

Medelklassman sa...

Awright. Exakt vad jag också tycker. Det är en sån befrielse att inte vara ensam.

Josefine sa...

30+: Bra. En till! Jag kan inte fatta att de är så förbannat envisa med Debatt. De vill hellre dö än lägga ner det.

Anonym sa...

Ja, visst är det ett konstigt program. De jag vet är med får aldrig säga riktigt sitt budskap utann det blir bara platt och ingen debatt alls. Ett kacklande utan dess like.

Och Alex känner jag faktiskt inte till såväl, har bara läst Katrin...