torsdag 6 november 2008

These are a few of my favourite things.

Det ytliga ting som jag tycker är absolut roligast är dofter. Här är mina favoriter just nu.

Délices de Cartier
Toppnot: bergamott, rosépeppar och Morello körsbär
Hjärtnot: vit jasmin, gul jasmin, rosa jasmin (doftar lite som vit persika), fresia och viol
Basnot: tonkaböna, amber och sandelträ

Iris noir (Yves rochér)
Toppnot: Bergamott och koriander
Hjärtnot: Iris och ambrettefrön
Basnot: Patchouli och tonkaböna

Flower bomb (Viktor & Rolf)
Toppnot: Bergamott från Kalabrien och te
Hjärtnot: indisk osmanthus, sambac jasmin, cattleya orkidé, fresia och rosor
Basnot: mysk och patchouli

Tumulte (Christian Lacroix)
Toppnot: grön mandarin, freesia och rosenvatten
Hjärtnot: orris, rosor från Grasse, heliotrop
Basnot: Tonkaböna och patchouli

Som synes bara gamla parfymer. När jag väl hittar en jag gillar klänger jag fast vid den för glatta livet. Min älskade Lolita Lempicka är nästan slut. Den doftar av anis, vanilj, mysk, viol och lite annat fantastiskt. Kanske skulle jag ta och bli parfymmakare i stället för det här akademikertjafset jag håller på med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååå, visst är dofter underbart. Fick sådan lust att åka in till Åhlens och bara dofta runt bland alla vackra flaskor.

Parfymer är livsbejakande. Inget snack :-)

rebella sa...

Här hittar du garanterat parfymer att sukta efter:

http://www.luckyscent.com/

MVH/ rebella som gör allt för att dra ner andra i parfymträsket ;)