tisdag 25 november 2008

Stötande?

Jag hörde i Morgonekot att Västtrafik stoppar en av affischerna som gör reklam för ungdomsmottagningar samt propagerar för kondomanvändande. Bilden visar två (påklädda) killar som står och tittar rakt in i kameran med texten "Vill du se oss sätta på en kondom" under. Den slinker inte igenom Västtrafiks lilla nålsöga. Det gör däremot affischen där en tjej sitter (påklädd) och tittar rakt in i kameran med texten "Vill du se mig göra nåt jag tycker om" under.

Ekot ringer upp Västtrafik och frågar varför den inte kan visas egentligen. Presschefen förklarar att Västtrafik inte finner affsichen stötande men att de av "erfarenhet" vet att resenärerna gör det. Den har alltför grova sexuella anspelningar menar han. Programledaren frågar om inte affischen med tjejen också har det i så fall men det anser han inte att den har. Istället påstår han att den är mer underförstådd. Här skulle man kunna dra en lång analys om vilka olika tolkningar man har av tjejers och killars sexualitet och vilken som upplevs som ofarlig och vilken som ses som mer hotfull osv men det orkar jag inte nu för jag har mensvärk.

Källa: GP
Till slut medger i alla fall presschefen att det mestadales är äldre som ringer in och klagar men att det ändå kommer från många olika grupper. Sen drar han till med att spårvagnarna är så intimt förknippade med Göteborgares identitet att man inte kan visa vad som helst där. Nu är jag ingen infödd göteborgare men jag har ändå bott här några år och jag känner mig verkligen inte personligen kränkt eller upprörd av en sådan affisch för att den sitter i en spårvagn. Det är en affisch som manar till att ha säker sex. Och ännu bättre är just den affsichen med killarna på eftersom den faktiskt sätter ljuset på killars ansvar vid sex* . Men naturligtvis kan inte den visas. Att någon kan finna den affischen stötande samtidigt som man åker förbi järntorget och ser en mängd människor utan hem och inte finna det provocerande på något sätt är direkt oförståeligt. Hela samhället består av sexuella anspelningar - när det då dyker upp en reklam som faktiskt vill lära människor att ta ansvar för sina handlingar så borde det omfamnas. Inte förkastas. Om människor känner sig kränkta av en sådan reklam borde de kanske tränas i att se dem istället för att de ska tillfresställas genom att den tas bort och de kan åka 3:ans spårvagn genom ljuva verklighetsfrånvända livet.

*vilket annars vilar ganska tungt på unga tjejer - där det främst är risken för att bli gravid som verkar vara själva anledningen till att man vill skydda sig. Så i tjejers fall skriver man ut ppiller till höger och vänster åt tonåringar. Alltså tonåringar som just blivit tonåringar - vilket är djupt problematiskt i vissa aspeketer. Och det är P-piller som faktiskt kan vara farliga och är de inte farliga så inverkar de i alla fall djupt på kroppen på olika sätt - vilket jag säkert kommer komma tillbaka till eftersom det gör mig helt jävla rasande.

Lyssna på inslaget här.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst blir man vansinnig?!? Helt jävla galet...

Josefine sa...

ja, jag tycker att det är så otroligt dumt!

mikebike sa...

Ja herregud och om de är så rädda för stötande reklam på vagnarna kan de börja med att ge fan i att tillåta reklam för amy diamonds julskiva, expilo och all annan skit som de smäcker upp.

Josefine sa...

hahaha... precis!

Tinalinatiny sa...

Helt galet. & ja, alla dessa P-piller som skrivs ut ska vi inte ens tala om.. Bra skrivet.

Josefine sa...

Tinalinatiny: tack! ja p-pillergrejen borde verkligen lyftas. fattar inte att det har kunnat bli en så självklar del av att bli "vuxen". det känns inte så himla smart att utan tvekan skriva ut ppiller till högstadieelever.

Anonym sa...

Mycket bra skrivet. Blir galen på överförmynderi och moralisk panik...

Josefine sa...

ja eller hur. jag kan verkligen inte förstå hur den här reklamen kan vara stötande. i alla fall inte om man rör sig i vårt samhälle - finns andra saker folk borde bli upprörda för istället.

Anonym sa...

jag fick också en hjärnblödning när jag gluttade på lokalnyheterna imorse. väl rutet!

Anonym sa...

Fy fan vad lack jag blir! Så dumt! Klart att den söta lilla tjejen inte kan vara stötande, men två killar, som kan vara bögar, det är ju katastrof! Skandal! folk kan ju ta illa upp, herre gud! Har vi inte kommit längre än så här?!

förresten, tack för tipset om leopardkakor!

Anonym sa...

Ja, min flickvän provade P-piller när vi hade varit tillsammans ett tag. I två dagar. Se'n var hon tvungen att sluta. Hon tog pillret på kvällen, och på morgonen var hon helt groggy och slö. Det gick över framåt dagen, och vi tänkte inte så mycket mer på det. På kvällen tog hon piller nummer två. Nästa morgon var hon likadan igen. Vi gjorde nu kopplingen till pillren och bestämde oss för att lägga av direkt. Och om det nu är så himla mycket liv om att vara rädd om djuren och miljön så kan man ju verkligen undra varför ingen gormar om p-pillrens nedsmutsning? De orsakar ju rent enorma utsläpp av kvinnliga könshormon, som får fiskar att byta kön eller bli infertila, m.m. Hallå, miljörörelsen? Skulle ni kunna ta upp något VIKTIGT för en gångs skull kanske?

Medelklassman sa...

Jamen skulle sådana därna företag som Västtrafik (med flera, hej SL) sluta upp med att vara så förbannat ängsliga och kanske våga vara lite progressiva någon gång? Kommersialism, ja. Sexualupplysning, nej. Tragiskt.

Det här var en väldigt bra text. Tummen upp för den.

Josefine sa...

jonna: tack!

sassy: ja man blir lite perplex inför denna vansinniga lilla värld.

anonym: det är många som mår dåligt av p-piller. hmm... måste skriva ett inlägg om det snart. bra att din tjej slutade om det var dem hon mådde dåligt av.

30+: jag tackar och bockar. jag slutar aldrig förvånas över vilka saker folk tycker är provocerande. och att man kan välja att köra mesvägen för att försöka tillfredsställa de känsligaste. det blir aldrig någon ändring om det alltid ska vara lagom. fega fega västtrafik.

Anonym sa...

im with u!
det är helt snett. och det där med ppiller och att det alltid är kvinnans kropp som får på smällen (på mer än ett sätt) gör mej oxå rasande. själv totalvägrar jag ppiller. fy fan för det.

men hurra för dej och ditt inlägg. you rock!

Josefine sa...

miri: tack! ja det där med ppiller borde diskutera på ett bra och allvarligt sätt. riskerna med dem är liksom inget viktigt alls när man kommer till ungdomsmottagningen. jag minns när jag var typ 16 och frågade om det inte var farligt för mig eftersom vi har hjärtfel och blodproppar och all möjlig skit i släkten. de sa "nej har du ätit så länge nu är det nog inget problem". nej jag fick ju aldrig nån blodpropp men min hjärna blev i alla fall uppfuckad på olika sätt och säkert min kropp på tusen olika skitprovocerande sätt.