onsdag 27 januari 2010

Nej nej nej.

I förmiddags gjorde jag den sorgliga upptäckten att ett stort antal (alla) väldigt fina och betydelsefulla foton är raderade från min mobiltelefon. Jag nämner inga namn men vi kan säga så här, det var inte en vuxen som raderade dem.

Detta har jag nu hunnit brista ut i gråt för inte mindre än fyra gånger under denna dag.

Alltså: det är inte läge att säga att jag var en idiot som inte lagt över alla de bilderna någon annanstans.

Huvudvärken: Samla in de jag skickat ut som mms. Ska jag göra ett försök att få minnet återställt för nästan 3000 kronor. Hata mig själv för att jag låtit bli att spara dem någon mer stans.

Lyssna nu!
Alla ni med foton liggande på era datorer, kameror och mobiler. Back-up! Skicka in bilderna för framkallning! Bara gör det. Det är så enkelt. Gör det idag eller senast till helgen.
Det ska jag göra imorgon med de foton jag har sparat på en hårddisk.

11 kommentarer:

Medelklassman sa...

Var det MikeBike som varit klåfingrig?

Josefine sa...

Ja precis. Han kan inte hålla fingrarna i styr överhuvudtaget!

Unknown sa...

Usch usch usch! Min M tror att han ska kunna återskapa det så vi hoppas på det tycker jag. Förstår verkligen att du är ledsen!

EmReAl sa...

Vår hårddisk kraschade med 23000 bilder på... min sambo hade gjort ett par halvdana försök med backup men det funkade inte.. Gissa om jag var knäckt.
Men så! Faktiskt lyckades vi rädda hårddisken med blod, svett och tårar, så bilderna har vi igen. Jag är otroligt känslig för det där, och jag lägger över bilderna från mobilen också med jämna mellanrum.. men hade allt försvunnit hade en del av mig självdött, tror jag.
Det var dock en bra idé att samla in dina mmsade bilder..

Nostalgia sa...

usch vad tråkigt :(

Jo tjena sa...

Nej vad trist!

Josefine sa...

dorro: ja det skulle vara helt fantastiskt! annars får jag vara glad för alla andra foton vi har här. men nu ska jag i alla fall sluta med att sjuta upp att framkalla bilder.

emreal: oj vilken lättnad för dig! 23000 bilder är en jäkla massa. fick tummen ur själv för några veckor sedan och gjorde backup på alla bilder som var sparade på datorn. så skönt att få det gjort.

nostalgia & jo tjena: ja fy fan. men nu har jag lärt mig en läxa.

karibien sa...

Jag känner igen smärtan... Vi har förlorat alla bilder från det sista året make/pappa levde... En kraschad hårddisk kan kanske, eventuellt, gå att rädda om man skickar den till speciallabb i Tyskland. Prislapp 18.000-30.000 kronor.

Alldeles för sent lär man sig att säkerhetskopiera!

Anonym sa...

Har du en nalle med minneskort? Olika "dataräddningsverktyg" brukar funka förvånansvärt bra. Har själv goda erfarenheter av Data Rescue X till mac där jag rädade ett stort antal bilder från ett minneskort till en kamera.

Det viktiga är att du inte tar nya bilder innan du har försökt så att du inte skriver över det utrymme de borttagna bilderna låg på.

Lycka till i vilket fall.

Knas och kalas sa...

Åhh det är så trist! Det är ju något alldeles speciellt med den där första tiden. 3000 kr för att rädda tillbaks dem säger du, tror du det gäller för ett minneskort som är tvättat på 60 grader också? Har du tips om var man kan få hjälp?

Hälsningar från en som förstår precis hur ledsen du är över detta missöde.

Anonym sa...

http://www.piriform.com/recuva