torsdag 1 juli 2010

Konsten att vara ledig.

M gick raka vägen från arbete till semester-mode.

Jag känner en växande irritation över detta. Jag har kanske lite svårt att slappna av MEN! Vi ska iväg på utflykt idag. Jag har hunnit åka till Friskis och hem igen, torka upp efter frukosten, plocka ur och i diskmaskin, duscha, sminka mig, delvis bädda (runtom semesterkillens röv som var längst ner på sängkanten) samt plocka upp alla leksaker och annan skit som simmar omkring i lägenheten.

Vad har M hunnit undrar alla nu.

Han har hunnit se färdigt ett Mad Men-avsnitt samt ingående studera cirka tretusen t-shirtar på Threadless. Han hittade två. Nu skulle han betala och kom upp som en vitlöksstinkande (han åt tapas med ultravitlök i igår) mullvad från mörka sovrummet för att leta efter sina jeans. Jeansen låg bakom hans lilla semesterrumpa i sängen eftersom jag burit ned dem från hans sedvanliga klädhög i fåtöljen här i vardagsrummet.

Det mest irriterande av allt är detta: plötsligt kommer han att vara färdig. Bara sådär. Och då står han vid dörren och bara "jaha jag är färdig nu ska vi åka eller?" medan jag plockar ihop mina egna sista saker (plånboken, mobilen, nycklar osv).

Åh. Nån sorts kompromiss vore väl på sin plats. Jag får lugna ner mig. Han får lägga på ett kol.

Men bibliotekariens mamma säger att "kompromiss" är ett väldigt fult ord så jag funderar på om vi bara ska köra mitt sätt: snabbt, effektivt, färdigt, klart, skönt, jättebra och bäst.

8 kommentarer:

Anna sa...

haha!
när han varit pappaledig så inser han snart att han numer inte är ledig när han är ledig ;)

Jo tjena sa...

vilket fusk att kunna varva ner sådär!

Koftan sa...

Men åh jag vet jag vet. Men fortsätter ni finns risken att du kommer få göra ALLT!

Josefine sa...

anna: haha.. ja du. det har han insett så fort det blivit helg tror jag! :)

jo tjena: ja verkligen! det tar alltid ett tag för mig att komma ner så. typ två veckor innan jag bara kan ligga ner och läsa bok hela dagen och strunta i allt stök och planering.

koftan: ja, det kan han glömma. och det vet han! :) det gäller nog att hitta en nivå emellan.

Josefine sa...

OBS OBS! Vi är hyfsat jämställda. Vi har bara lite olika sätt att se på tider och hur man håller dem.

CINDERALLEY sa...

Alltså. Jag tänker mig att det där är den stora skillnaden mellan män och kvinnor. (Förutom, ja, det biologiska.) När vi båda är lediga sover jag ungefär 3 timmar längre än min man, men jag får ändå 10 gånger så mycket gjort under dagen.

Helena mitt i smeten sa...

Hög igenkänning på det där! I vår familj har jag lärt mig att lugna ner mig, men jag vet inte om O har lärt sig att bli effektivare... Därav alla dammråttor och tvätthögar överallt.

Josefine sa...

cinderalley: ja, det är nog nån sorts bekvämlighetsgrej. här blir det utskällning så fort det blir den lösningen. jag vägrar vara den som tar allt tråk! problemet är väl att jag måste sänka min standars och han måste höja sin. man måste bara hitta en skön nivå mellan antar jag.

helena: hahaha.. ja. det är inte det lättaste det där. folk har skilt sig för sånt. och jag förstår dem. herre gud. man kan ju bli tokig. eller jag kan det i alla fall.