fredag 3 juli 2009

Köpa böcker?

Igår frågade M vad jag skulle välja om jag valde mellan mina böcker och hans.. eh.. ja nåt. Jag tyckte att jag inte behövde välja. Till slut sa jag i alla fall att jag skulle välja honom. Sen satt han helt tyst och stirrade in i bokhyllan i fem minuter. Jag tyckte mig kunna skönja ungefär samma besvikelse som när S:et vägrade säga om hon helst skulle knuffa ut sitt godis eller sin pappa för ett stup.

"Den avklädda bruden" utläst. Helt okej bok även om jag knappast gick ner i spagat. Fick aldrig någon riktig känsla för huvudkaraktären. Eventuellt har det att göra med att författaren har frågat runt bland ett femtontal väninnor om vad de gillar bäst med sex och vad de absolut inte gillar och sen sammanfogat det till en historia. Den känns splittrad. Hennes relation till maken obegriplig.

Nu får jag gå till Ebbes hörna och spana lite igen tror jag.
Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska läsa härnäst. Eventuellt blir det "Revolutionary road". Bibliotekarien säger att den är fylld till bredden av ångest (värre än filmen? - jag tror det). Kanske läser jag något annat innan. Helst något som inte handlar om ett extrem-komplicerat kärleksförhållande. Fast nu har jag hört så mycket gott om Richard Yates att jag blir lite sugen på ångest i alla fall.

Men först: Ebbes hörna.

(Dagens chock: Fransken har semesterstängt till 11 augusti. Stackars oss i Majorna. Det är bästa bageriet någonsin.)

2 kommentarer:

hanna sa...

det här är säkert en dum fråga, men har du läst något av anna gavalda?

Josefine sa...

nej absolut ingen dum fråga! jag har läst "tillsammans är man mindre ensam" och tyckte att den var ganska tråkig och klichéartad. inte alls en favorit. men det är ju många som gillar hennes böcker annars!