onsdag 1 juli 2009

Världens osexigaste.

Det händer inte mycket i det här hemmet innan jag piper iväg till jobbet. Det är för varmt. Det går för långsamt att tänka. Läste ut Joyce Carol Oates Älskad, saknad igår. Den var fin även om jag inte blev alldeles knockad av den. Minns det som att jag tyckte bättre om hennes Mitt i livet.

Sen påbörjade jag Charlotte Roches Våtmarker i värmen efter det.
På kvällen skulle jag berätta lite för M vad den handlade om. Plötsligt var "Våtmarker" det roligaste jag läst. Jag skrattade så jag grät när jag berättade. Försökte läsa upp ett perverst litet stycke ur den men det gick inte. Fick andnöd. Det var till stor del trötthet och till stor del värmen men också tanken på de chockerade reaktionerna på den här boken. Bokens Helen är verkligen allt allt allt en ung kvinna under inga omständigheter får vara: smutsig, undersöker sina kropps alla håligheter och dess utsöndringar, går på toaletten, följer med okända etiopiska män hem för att hon blivit erbjuden en rakning, hon är sexuellt frigjord i dess absoluta bemärkelse och har överhuvudtaget ingen skam i kroppen (bortsett från att hon knappt kan gå och bajsa - hennes mamma har berättat att hon själv aldrig besöker toaletten för sådana affärer - det upplöses i kroppen på henne). Hon måste ha skrattat rakt ut, Roche, när hon läste de äcklade reaktionerna. Visst det är verkligen äckligt men det är också våldsamt roligt (och tänkvärt på sina håll). Jag undrar om hon dog av skratt den där Charlotte Roche när FHM utsåg henne till världens osexigaste. (De måste ha blivit skiträdda när de, dvs om, läste boken - va? är det sant, har kvinnor hårväxt och går på toaletten som vanliga människor och bajsar? Vad är det här? Det stämmer inte!!!).

Jag dör nästan själv av skratt när jag tänker på det.
Att en tidning som handlar om det hon vänder sig mot sedan väljer att ge henne uppmärksamhet för att hon i en bok gått emot deras bild av vad kvinnlighet bör vara - det är underbart.

Det här är knappast en bok som kommer att gå till min egen privata världslitteraturhistoria men kul är den i alla fall. Som sagt. Kanske är det värmen som hjälper till lite också. Så jag råder ingen att rusa iväg och köpa den för oumbärlig är det absolut inte. Men om man tycker att man har några timmar över för lite perversioner med tanke så gör det ändå. Den är kort och snabbläst.

8 kommentarer:

Sassy sa...

Åh, jag måste läsa Våtmarker. Jag har en stark känsla av att jag kommer att älska den.

kram

Anique sa...

Jag har tänkt på det här Miss Muffin - du ska nog egentligen bli bibliotekarie?! Det behövs såna som du, som har ett genuint intresse och som dessutom kan skriva om det på ett bra sätt.

Har nosat lite på Våtmarker, men inte vågat föreslå den som inköp på bibblan "ja, den handlar om en tjej som äter sina flytningar och - ja - jag tror absolut att det är bok vi måste ha". Vill inte outa mig som den "perversa" riktigt än.

Josefine sa...

sassy: haha.. ja gör det! den är verkligen superäcklig på sina ställen men hon är så sjukt rolig. kram!

anique: hahaha... jo snälla be dem köpa in. och kör alla införsäljningsargumenten baserat på saker hon äter i boken!
hmm.. ja du jag kanske borde bli det i alla fall. jag har ju varit sugen på det förr. och tack! det var jättekul att höra. verkligen!

hanna sa...

jag gick faktiskt och köpte boken efter att ha läst om den hos dig och jag är besviken på mig själv, för jag älskar den inte. jag gillar den knappt. den är välskriven och får mig att skratta, men karaktären bekymrar mig. visst, hon ska gå mot idealen och könsrollsstörtande. men för mig blir det lite... fel. för att en tjej ska få njuta av sex och vara en kåt liten slampa (sagt med kärlek och absolut inget fördömmande) så måste hon också vara äcklig, kroppslig, pervers osv osv till det extrema. finns det inget mellanting för oss kvinnor? måste vi antingen vara rodnade brudar eller galna slidsekretätande nymfomaner? jag förstår vad man kan tänka sig att boken vill uppnå, och kanske tycka att den gör det, men jag tycker inte att den gör det. varför kan vi inte få ha en normal, hälsosam och frisk sexualitet? måste vi vara nunnor eller helens?

Josefine sa...

Som jag skrev tycker jag inte alls att den är något mästerverk. Absolut inget feministiskt lyckande heller. Jag tyckte att den var rolig och att det var kul att den verkar så upprörande när män i alla tider kunnat skriva om perversioner och fått kalla det för konst. Det finns ju litteratur med kvinnor med sexualitet som inte är överdriven utan bara fri också. Ett svenskt jättebra exempel på det är ju Birgitta Stenberg. Eller Kerstin Ekman. Eller Joyce Carol Oates. Eller Anaïs Nin. Kathryn Harrisons romaner. Och så klart massvis av manliga författare som inte gjort någon skillnad i kvinnors och mäns utlevande av sexualitet. Så jag håller inte med om att det inte finns böcker där det finns mellanting. Det flödar över av dem. De blir bara inte talade om på samma vis. Och jag tror att Roche absolut har kommit någonstans med romanen bara genom att chocka och få folk att diskutera - sen kan man såklart diskutera hur stor effekt det kommer att ha i längden.

hanna sa...

jo, jag håller med dig om det mesta du säger. oates är en av mina favoritförfattare, de andra har jag inte läst men ska absolut pröva mig på. min kommentar var inte menad som någon kritik mot hela litteraturen, utan just mot våtmarker i sig.

jag är för övrigt en first time kommentator, som läst din blogg ett tag nu. den gör min dag, faktiskt, där jag går arbetslös och vattnar mina blommor. ditt inlägg om "du ska bli mamma vaxa benen"-boken har jag tjatat om för alla i min omgivning faktiskt. jag försöker säga att jag gillar din blogg.

Josefine sa...

ja jag förstår absolut! vi tycker nog ganska lika om den egentligen. fast jag gillade humorn i den lite mer kanske. ja testa de andra författarna! birgitta stenberg är skitcool! "kärlek i europa" och "alla vilda" är super.

och tack så hemskt mycket! jag blir alltid lika rörd (lite extra nu när jag är på smällen så det kommer lite tårar också) när jag får så fina kommentarer som din nu! tack igen! det betyder verkligen mycket.

Anique sa...

Å, den här får du bara inte missa: http://argabibliotekstanten.blogg.se/ - nu kommer du bli ännu mer sugen på att bli biblio.