tisdag 19 oktober 2010

Hjälp!

Jag läser en ettårig journalist-utbildning. Från vecka 7 (14 februari) och fem, sex veckor framåt ska vi ha praktik. Jag har fått slut på idéer och känner mig lätt uppgiven.

Jag skulle kunna tänka mig allt möjligt vad gäller praktiken. Webb, radio, tidning. Innan har jag pluggat 1 och ett halvt år sociologi och 1 och ett halvt år kulturvetenskap. Och lite litteraturvetenskap och etnologi på det. Jag är lite sugen på researcharbete men är öppen för vad som helst egentligen.

Om det är någon av mina smarta läsare som har några tankar, tips, idéer, råd så är jag enormt tacksam!

Maila mig gärna!

josefinehildingsson at hotmail com

12 kommentarer:

mrarboc sa...

Ett år? Man behöver alltså bara utbilda sig ett år för att bli kollega med Jan "GUDEN" Guillou?

Josefine sa...

haha.. ja visst är det så!

Hanna sa...

Åh, du borde göra radio som är så rolig. P3.

Anonym sa...

Om det är tidning du tänker på - Filter, Faktum, Göteborgs Fria. Interntidningar - SKF, Volvo, Kommunen, Spårvägen, Göteborgs Kex osv.. Alla medlemstidningar men får från fackföreningar osv. IF Metall har ju en jävligt bra men den görs säkerligen inte i Gbg. De har många bra fotoreportage i den.

Eller haka tag i nån byrå som gör tidnigar och försök få nåt där.

Om du vill gräva - ring Janne Josefsson (eller ännu bättre, srping i fatt honom när han motionerar i slingen på Mossen, han springer inte så snabbt...)

Vet inte om det räknas som praktik på din utbildning, men det kan ju tänkas att det finns forskare/doktorander runt om på universitetet som skulle behöva hjälp med lite grävande eller research från en hungrig journalistik-student.

Lycka till!
/CK

Josefine sa...

Hanna: Men tack! Vad fin du är!

CK: Tack så mycket! Många bra tips! Det här är bra för min förkylda hjärna.

Anonym sa...

Mitt i-tidningarna (lokaltidningar, finns de i Göteborg?). Där får du chans att göra riktiga reportage.

/Anna

Carro sa...

Jag skulle kontakta GP. Då har du bra chanser att få sommarjobb där. Dessutom får du säkert praktiklön under din praktik. Små ställen är bra eftersom man få göra mycket under praktiken. Men det är nästan omöjligt att få jobb där efteråt.

Josefine sa...

anna: vi har något liknande här i göteborg. kan kanske vara värt att kolla upp!

carro: ja det funderar jag lite på. men jag har hört att det är väldigt svårt att få praktik där. de har avtal med jmg osv. men det kan helt klart vara värt ett försök!

Ron Obvious sa...

Jag tror att det är lättast att söka på tidningar i mindre orter, samtidigt som jag förstår om du vill hålla dig i närheten av hemma. Men Hallandsposten, Ulricehamns Tidning och liknande har säkert ingen lång kölista på praktikanter. På mindre tidningar är chansen dessutom större att du verkligen får ta i och jobba.
Ett annat tips är grabbiga tidningar, de tar säkert gärna emot en tjej (men jag kan inte garantera att arbetsmiljön är till belåtenhet.)
Och vill du till en gratistidning så är det naturligtvis Direktpress tidningar du ska kontakta.
Jag vet inte om GP fortfarande kör med Två dagar, men det hade varit mitt förstaval. Bra kvalitet och möjlighet till framtida jobb, iaf på min tid.

Hilda sa...

Något som kanske kan vara intressant är den nya webbtidningen "feministiskt perspektiv"- som Anna Klara Bratt är chefredaktör och ansvarig utgivare för. Det kanske kan vara kul med en ny slags tidning. Få vara med i en (kanske till och med historisk?) uppstart?

Anonym sa...

Vilken utbildning går du? Är det en distansutbildning eller på plats? Jag letar efter en liknande utbildning...

Mvh,
Cecilia

Juliana sa...

Å vilken kul tid du har framför dig! Önskar jag hade lite mer connections i Gbg... då hade jag hookat dig med radio, det är iaf det roligaste jag gjort. Men annars säger ju alla att det är lokaltidningar som är den bästa skolan, där man får göra mycket av allt möjligt. Du kommer bli en sån grym journalist du, lucky den redaktion som får dig.

/Den misslyckade journalisten som gått över till den "mörka sidan" ;D

PS. Jag följer din underbara blogg fortf, även fast jag är lite tyst både här och i min egen blogg. Basåattuvet, och om du undrat...