fredag 15 oktober 2010

Nu brinner det i hjärnan.

Ett dygn efter min kommentar hos facebook"vännen" kommer en kommentar riktad till mig. En kille råder mig att läsa Sverigedemokraternas rapport om våldtäkter. Tyvärr blev jag vansinnig och skrev ett svar direkt vilket resulterade i upprepningar och en jävligt spretig kommentar. Men ändå. När den här konversationen är färdig ska jag skriva: nu tar jag bort dig, jag vill inte ha rasistisk dynga i min feed.

"En rapport från ett rasistiskt parti är inte mycket att hänga i granen. De granskade inte ens hälften av de fällande domarna (bara det gör rapporten irrelevant). Det är också ett faktum att svenska män klarar sig undan straff i mycket högre grad än en person med invandrarbakgrund. Och då har vi inte ens berört de tusentals våldtäkter som inte anmäls överhuvudtaget. Våldtäkter som begås av äkta makar eller närstående på andra sätt blir i regel inte anmälda. Många avstår från att anmäla för att de blivit våldtagna av någon med "högre status" än vad de själva har (exempelvis någon med högre utbildning, högstatusarbete osv) - det gör det svårare att ta det vidare till/från anmälan. Det finns ett synsätt bland folk i allmänhet att "den killen 'behöver' inte våldta" vilket gör det extremt svårt för offret att ta det vidare. Jag rekommenderar starkt att ni läser Katarina Wennstams böcker "Flickan och skulden" samt "En riktig våldtäktsman". Det här är ett så stort och allvarligt ämne att det måste tas på allvar. Det här handlar om strukturer, manlig dominans, makt och ojämställdhet. För övrigt: har ni glömt Hagamannen?"

Jag gissar att de kommer att gå i taket för att jag kallar SD för rasister. Fy fan vad jag ser framemot att bara hålla in knappen jävligt hårt och trycka delete. DELETE!

15 kommentarer:

Medelklassman sa...

Ja rasist får man absolut inte säga till en SD-sympatisör, för de vill bara "diskutera integrationsproblem". Det och rätten att få säga negerboll.

Josefine sa...

Uäh. Ja precis. Vi har en sverigedemokrat i klassen. Hon blir helt tokig så fort nån nämner rasism i koppling till partiet. De "tar bara integrationsproblemen på allvar".

emster sa...

Blir helt matt. Orkar inte att det finns så spåniga människor! Klart du ska radera puckot!

Lisa sa...

Och att vi inte har statistik över religionstillhörighet i Sverige - så de SDare som säger att muslimska män våldtar mer än andra har ingen aning. Det finns inga sådana siffror. Och det där om att Sverige har flest våldtäkter i västvärlden (som SDare jag mött brukar köra med) det är bara skitsnack - många anmälda våldtäkter är inte alls samma sak som många våldtäkter. Det är inte många som blir våldtagna, det är många som vågar anmäla. Men allt detta vet du väl redan. Guuuuuuuuuuud hatar när man inser vilka puckade facebookvänner man har. Kämpa på!

Josefine sa...

emster: nä, det känns så deppigt!

lisa: ja exakt! precis. åh, du kanske kan gå in och ta över debatten åt mig! orkar inte bli så här jävla arg. jag har en smörgåstårta att fixa...

Burgschki sa...

Åh jag känner så väl igen det där, man kan inte låta bli att provoceras av ren dumhet och så hamnar man i en debatt på Internet under tiden adrenalinet pumpas runt i kroppen.

Hur som helst, du postar väl svaret sen va?

Lisa sa...

måste städa lgh. ska ha gäster. måste sluta hänga på fb och blogg.

popankan sa...

Shit vilket bra svar du gav! Tyvärr kommer det ju bara rinna av som vatten på en gås, men en får hoppas att om fler svarar dem på det sätt du precis gjort så kanske det går fram hos någon.

Jo tjena sa...

Pratade med en SD-anhängare som tyckte att nazisterna inte hade gjort något direkt fel men hon ville inte kalla sig för rasist, är man rasist gillar man inte folk pga deras hudfärg men hon gillade nazisterna. Och nej, nazisterna ogillade inte folk pga deras ursprung enligt henne.

Helena mitt i smeten sa...

Du är så bra!
Lycka till med smörgåstårtan ;-)

Kulturkoftan sa...

Jäkligt bra svar.

f sa...

Jag tycker att du är en så himla bra och rolig person.Rolig kan man ju nu tänka fundersamt, men jag smackade ihop kommentaren till det här inlägget och till de två nästa (dvs du blev helt nollställd av presenter och du ska baka svinjävla svår tårta) och gjorde en liksom kombinerad kommentar. Hur som helst. SDare påminner mig om hur mycket jag egentligen inte har till övers för människor. Plus en sak som är rolig: alla SDare definierar rasism och nazism annorlunda än resten av befolkningen. Klart att de inte är nazister då.

Anne sa...

Jag har också hamnat i fler debatter än mitt blodtryck klarar av på senare tid. Det värsta är att det är så förbannat låg nivå på debattörerna från SD-hållet, det spelar ingen roll hur smarta människor som skriver hur välgrundade argument som helst, de avfärdar det med en axelryckning och ett "ja, men jag vet att invandrare stjäl mer än andra, för jag bodde i ett område med mycket invandrare, och min cykel blev stulen hela tiden".
Och det där med att de vill ha upp invandringen i debatten och påstår att svenskar är fega som inte törs diskutera den, det stämmer bara när det är deras åsikter som ska framföras. När man själv säger vad man tycker, då är man en del av etablissemanget (?) och ska hålla käft.

hanna sa...

hatar när folk bara "men SD är inte rasister". man bara OM MAN FÖR EN RASISTISK POLITIK ÄR MAN RASISTER!!!!

Emil sa...

Bra svarat! Egentligen vore det ju bra om du orkade hänga kvar med den där facebook-"vännen". Någon måste ju kunna påvisa att SD bygger sin politik på rädslor och ogrundad statistik.