måndag 3 augusti 2009

Jaha, det här går ju ganska trögt.

Man kan ju inte säga att bloggpausen är över och sen är den på igen plötsligt. Tyvärr är min hjärna som en svamp nu. Den producerar ingenting mer än "hur många gånger om dagen kan man snyta sig egentligen"-tankar och "åh nej snart är panodilen slut".

Jag har inte hunnit läsa så mycket som jag trodde jag skulle hinna. Det att ha en femåring i hushållet och behöva svara på hundra frågor om "vad tror du att det här är?" angående hennes legobyggnader slöar ner läsverksamheten något. Men de böcker jag hunnit läsa har jag tyckt om mycket:

Mare Kandre Aliide, Aliide (åh Mare Kandre I love you)
Margaret Atwood Alias Grace (är Atwood alltid bra? hon är nog det.)
Claire Castillon Insekt (novellsamling)
Doris Lessing Det femte barnet (hade eventuellt kunnat vänta med den till efter graviditeten)
Lucia Exterbarría Beatriz och himlakropparna
Kristina Thulin & Jenny Östergren Vi som hade alla rätt (underhållande och snabbläst - bortglömd dagen efter)

Och nu är det Bodil Malmstens Mitt första liv som är under läsning.

Återkommer förhoppningsvis mindre snorig snart snart.

5 kommentarer:

Morrica sa...

Ja, Atwood är alltid bra. Jag har aldrig läst en rad av henne, vare sig det är en rad i en bok, i en dikt, i en krönika eller en artikel, som inte varit bra. En avundsvärd förmåga det där!

Det är klokt av dig att mjukstarta med bloggeriet igen. Också en avundsvärd förmåga!

Medelklassman sa...

Men hörru. Läser du bara kvinnliga författare? Va? Va?

Mer genuskorrekt mix anbedes.

Om du läser en bok av Jan Guillou har du fyllt manskvoten för ett helt liv. Dumhuvudkvoten också. Och vapenrunkarkvoten. Och "böcker som aldrig borde getts ut någonsin"-kvoten.

Världen enligt J. sa...

Ja, som sagt, Atwood är alltid bra! Samma sak med Kandre...

Sassy sa...

Men ibland kan det väl vara skönt att inte göra så mycket också?

Mare Kandre måste jag läsa någonting av, men det får bli senare, just nu är jag inne på rockbiografier...

kram

Josefine sa...

Morrica: Ja Atwood alltså. Jag var alldeles knockad efter att ha läst hennes "Kattöga". Tror att den är på min topp-tio-lista över böcker. Jag älskar den! Ja det känns bra med lite mjukstart faktiskt.

30+: Ja jag läser bara böcker som skrivits av människor som har vaginor. Kan inte läsa manliga författare.. de lider av sådan fruktansvärd vagina-avund. Guillou ett klassiskt exempel på detta. Som han kacklar. Beror på att han bara har den där förenklade versionen av vagina som hänger i ett simpelt system utanför kroppen. Svårt att skriva då.

Världen enligt J: ja verkligen!

sassy: ja minsann det är det! och nu är jag verkligen slö. Orkar ingenting. Tror att det mestadels är förkylningens fel men preggo-magen börjar nog trötta mig lite också. kram!