torsdag 13 augusti 2009

Vättar.

Igår vaknade M med en stor fråga bultande i huvudet:

Vem är egentligen den mest kände vätten?

"Alltså så där Se och hör-känd liksom... fattar du?".

Han låg och vältrade sig i frågan. Jag förde fram tanken att även han skulle kunna acceptera att vättar hör till sagans värld. Sen sa han några så politiskt inkorrekta saker att jag inte vill återge dem. Men det var i alla fall stöd för hans tankar om att vättar finns mitt ibland oss. Jag lät honom hållas ett tag eftersom hans semester snart är slut och då återgår kanske han hjärna till sitt normaltillstånd i stället för den här svampiga ytan där han nu odlar det han kallar "tankar".
...

jag ska tillägga att M menade att vättar skulle vara människor. Som "dvärgar ungefär" men med ett annat mått. Det var alltså inte tal om sagoväsen.

4 kommentarer:

Messa sa...

Jag tror att vätten i Trolltider var rätt stor i början av åttiotalet.

Who sa...

Tror det är första gången i denna blogg jag känner för att ta Mikaels parti. Ärligt vännen, vättar finns ju visst! Att alla inte kan se dem beror på att vi är så jävla stängda och begränsade.

Så!

Sa Who

Josefine sa...

messa: ja det är klart!

who: då kan du kanske tala om för honom vem som är vättarnas carola!

Anonym sa...

Vättar är inte att förväxla med kortväxta. En vätte är inte per definition en person med avsaknad av tillväxthormon. Visst, de är kortare än genomsnittet men deras litenhet är snarare imaginär. Såväl deras personlighet som hållning och sätt att klä sig andas litenhet.