onsdag 10 december 2008

Önska i P2

har retat upp mig de två sista dagarna. Egentligen inte önska i P2 kanske men deras lyssnare som önskar olika stycken. De gamla har gått helt bananas över julen och kan inte önska något annat än gosskörer, hell dig stjärna, kyrkokörer som sjunger hyllningar till Jesus och så vidare.

Så här är det. När man är ute och promenerar på morgonen vill man inte höra milda gosskörer. Man vill höra pampig musik om ond bråd död eller kärlek eller helst både och (vilket som tur är nästan alltid är fallet när man lyssnar på opera). Jag kan inte ett skit om klassisk musik eller opera men jag gillar't. Så gick jag från S dagis imorse och lyssnade på Önska. Och det var den ena adevntshyllningen efter den andra. Och jag tänkte: nä nu är det jag som skriver in till P2 och säger att NU ÄR DET NOCK! Men så kom det tre fantastiska stycken på raken. Dels en harpkonsert från Granada (P2:s spellistor har inte laddat än så jag kan inte se vem som skrivit och framfört), dels ett stycke av Bach också dels den här hyllningen till månen av Antonin Dvorák (ur Rusalka). Så nu är jag nöjd. Mycket nöjd.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag älskar harpa!