onsdag 3 mars 2010

En idé.

Jag läser Linna Johansson träningsskola (genialisk). Igår var det träningstisdag och då skrev hon om värdet av att ha en idé istället för ett sådant där flyktigt mål som att klämma in sig i en bröllopsklänning, gå ner de där 4 extrakilona eller saker i den stilen. I stället för ett mål man når och sedan skiter i något mer beständigt. I stället en idé om något annat - som kan hålla uppe andan i träningen.

När man pratar om träning. Att man tränar. Förutsätter de flesta att målet är att gå ner i vikt. Det har jag i perioder också haft som en initial anledning till träning men ganska snabbt går det över till: bli stark, känna mig kapabel. Just att känna mig kapabel är nog en av mina största drivkrafter när jag tränar. Känner mig stark för att jag kommer iväg, för att jag svettas i en timme, för att det känns bra under och efter träning. Och framförallt att känna att min kropp är kapabel. Hur mycket den orkar, hur långt den tar mig, och hur man alltid kan pressa den lite extra.

Idén: Seniga, ådriga armar och händer. Grova muskulösa lår. Snabba och starka.

Häcklöpare. Det är min idé.

4 kommentarer:

Sofia sa...

Vad skulle jag inte ge för att känna för träning som du gör.
Men gör'nte. Gå'nte. Skit också.
(avis)

Fifi sa...

Jag har aldrig haft som mål med min träning att bli smalare, och tur är väl det, för jag är smalare när jag inte tränar. Däremot tränar jag för att känna mig stark och för att koppla av. För jag kopplar av som bäst under och efter ett riktigt svettigt tränignspass.

kram

Johannka sa...

Kapabel. Så jävla viktigt. Älskar också att känna mig kapabel och att det är dags att träna känner jag när jag inte klarar av att vara så där vardagligt stark som jag vill vara.

Häck, sprint, längd, det är mina idéer. Och balett.

Josefine sa...

sofia: haha.. ja du. min karaktär är ju sådär. kommer lätt av mig. men nu har jag verkligen kommit in i lunken. älskar att röra på mig. blir så mycket piggare. så jag släpar mig iväg även om jag inte har någon lust. vi får se hur länge det håller den här gången.. :)

fifi: nä det är ju det bästa om man har ett lite mer skönt syfte med sin träning. man mår ju tusen gånger bättre när man känner sig stark och pigg. för att inte tala om hur mycket bättre jag sover! kram

johannka: ja visst är det! jag älskar den känslan. det kan vara just vid de tillfällena som jag mår bäst, känner mig bra. underbar känsla!