tisdag 2 mars 2010

Sol!!!

(fy fan - jag blir trött bara jag ser utropstecken. Det låter så hurtigt. Jag är långt ifrån utropstecken.)

Varje morgon börjar med att det känns som att jag vuxit fast i sängen. Jag är så våldsamt trött så jag vet inte hur jag ska orka ta mig upp (märk väl: Ärtan sover hela nätterna - det är alltså inte bebislivet som tar knäcken på mig). Att göra mat till mig och Ärtan känns som ett stormande hav att korsa. Mantrat varje morgon: det blir bättre när jag druckit kaffe det blir bättre när jag druckit kaffe det blir bättre när jag druckit kaffe. Det blir det också. Men ytterst lite. Den där geisten som uppstår efter en kopp kaffe håller i sig cirka en halvtimme och sen börjar jag fantisera om när jag ska få gå och lägga mig och sova igen. Det är samma sak varje år. Men jag tror (jag nästan vet!) att det är i mars det brukar släppa. Och idag är det sol. Det måste ju göra något för energin. Det bara måste det.


11 kommentarer:

Fifi sa...

haha, jag skrev just ett fånigt hurra-det-är-vår-inlägg. Det är inte klokt vad lättroad jag är.

kram

Nostalgia sa...

jag såg på facebook att det var sol nedåt landet idag, skicka upp lite hit!

Kråksång sa...

Men åhh, ja, jag behöver hjälp. Kan någon tända lampan? Låta mig sova tills i april...jag dööööör. Kan nån fixa hit den här våren? Igår helst, allt ligger på minus nu.
Fast dina bilder hjälper lite=)

Jonna sa...

Man blir extra trött – utöver den där vanliga vinterkoman – av att vara hemma med ett litet barn, även om barnet i fråga sover på nätterna (det gjord min unge sina första tre månader, så jag har faktisk upplevt det, även om det var så länge sedan att jag nästan glömt). Att vara i någon slags stand by-läge hela tiden tar mer på krafterna än man tror. Det märke jag först när jag började jobba igen efter mammaledigheten.

Anonym sa...

D-vitaminer !

Mia

Josefine sa...

fifi: ja men det är ju helt underbart! och solen skiner idag också! kram

nostalgia: ska försöka! :)

kråksång: ungefär exakt så ja. de morgnar jag somnar om efter att ha varit vaken en halvtimme är de värsta. då går det inte att komma upp sen! längtar extremt mycket efter våren.

jonna: ja det ligger nog något i det också. men mestadels är det nog mörkret och energin som bara blåst ut ur kroppen sen typ november. men en dags sol gjorde verkligen susen får jag säga!

mia: ja jag har faktiskt börjat knapra mina graviditetsvitaminer igen. glömde bort det efter att bebben kommit men det kanske också börjat göra lite inverkan på mig.. :)

Ann-Louise [En bulle ur ugnen] sa...

Säger som Jonna - man blir lite extra trött när man är hemma med liten.

Ekorren är tagen med en vanligt liten kompaktkamera. Den var helt stilla så det var nog därför det blev så bra skärpa. :P

Hoppas du har en fin dag! Stor kram :)

Anonym sa...

Jag måste bara rekommendera en detox. Jag kände mig precis som dig tills jag rensade kroppen på allt... skit som man samlar på sig. Prova, det är bara 2 veckor och du har ingenting att förlora! (Ps. Jag rekommenderar verkligen Ulrika Davidssons bok: Detox)

/Iris

Josefine sa...

ann-louise: ja det är ju verkligen speciellt att hela tiden kunna bli avbruten mitt i allting man företar sig.
oj! kompaktkamera! ja det var ju verkligen sjukt bra skärpa. du är mästare. kram

iris: hmm... ja det kanske skulle vara något! men det verkar så himla jobbigt? misstänker att jag skulle bli kraftigt sänkt av att avstå kaffe. men det får det kanske vara värt.

Linda sa...

Alltså, som Jonna sa, man är ju faktiskt i något slags beredskapsläge hela tiden. Min dotter är 9 månader och sover ju dock inte lika bra som din men det har jag i princip lärt mig hantera. Men mina sensorer är verkligen inställda på henne 24/7. Tröttheten tar verkligen nya dimensioner när man är småbarnsförälder, även om man har ett "lätt" barn.

Koftan sa...

Åh jag lever likadant, "när får jag sova nästa gång?". Och jag bor med min sambo och har inget annat att ta hand om, inte ens en katt. Jag beundrar alla som har bäbisar och barn, hur orkar man??!!!