tisdag 16 mars 2010

Sånt som vi säkert aldrig hade kommit på själva.

Igår fick Ärtan sin 5-månadersvaccination. Det blödde en del på ena låret så M bad om ett plåster. Det ville vår barnmorska knappt ge oss men sa till slut "ja okej". Sen rådde hon oss att ha uppsikt över det så att Ärtan inte får tag på det och stoppar det i munnen. Andra bra råd hon givit oss: inte ha bebis nära kokande vatten, inte ha småsaker liggande nära henne som hon kan stoppa i munnen, inte gå ifrån henne när hon ligger på skötbordet (samtliga råd har vi fått vid ett flertal tillfällen). Det tycker jag är skönt att hon berättade - annars kanske vi hade lagt en hög med 50-öringar i babygymet, låtit henne rulla runt på någon höjd eller låtit henne koka upp vatten till vårt kaffe.

9 kommentarer:

Medelklassman sa...

Tyvärr är det väl så att de ger de där råden till alla av en anledning.

Säger jag som har extremt låg tilltro till delar av mänskligheten.

Josefine sa...

Jo. Absolut! Men hon pratar med oss som att vi är idioter varje gång vi är där - det här med att vi inte ska lämna henne på skötbord för att hon kan rulla ner och slå ihjäl sig tar hon upp varje gång vi är där. När vi hade föräldragruppsmöte sist och skulle dricka kaffe så förmanade hon oss alla att vara försiktiga med "de heta dryckerna i närheten av barnen" innan hon vågade hälla upp kaffet. Det blev helt tyst. Då hade hon redan hållt på i över en timme och förmana oss. Hon låter som en lärobok i föräldraskap från 50-talet.

Kråksång sa...

Det är då jag önskar att jag kunde flämta till sätta handen för munnen och sägar -Nej! Oj! riktigt upprört och frågande. Det har vi inte alls tänkt på, tack! Vad bra att du sa det! Och sen bara låtsas som inget och fortsätta prata om annat.

Som att man inte tänkte efter över huvudtaget och var någon slags mänsklig halfbreed, helt utan hjärnfunktion?! Det retar gallfeber på mig också. Det är ju inte ett vanvårdat blåslaget barn som ligger där på skötbordet, utan en fisk och glad bebis som skulle behöva ett plåster....men what?!

Besynnerligt sa...

Precis, Kråksång. Det är ju en fisk!

Var glad för att er BVC-tant öht pratar med er. Vår vill mest ha oss därifrån så fort som möjligt. Vårt 5-månvaccinationsbesök tog 4 minuter.

Josefine sa...

kråksång: hahaha... ja det skulle vi ha gjort. det har var kanske femtusende gången hon tjatade om "säkerhet". alltså: jättebra att man gå igenom vissa saker. men vi är ju vuxna så efter kanske femte gången hade vi nog förstått det mesta.. :)

besynnerligt: hmm.. jag vet inte om det är ås mycket att vara glad för eftersom hon aldrig lyckas säga något vettigt de gånger vi är där. det är mer så här "puré?" tystnad. lång tystnad. "reaktion?". så håller det på i en halvtimme och efteråt vet man inget mer än man gjorde förra gången man var där. vi funderar på att byta. det borde ni kanske också göra.

Kråksång sa...

Jaja, det är väl ingen fisk då...=)

Fröken Sverige sa...

Jag hade en sån förmanande BVC-"tant" (några år yngre än jag :)) till min första dotter. Hade ångest varje gång jag gick dit. Nu till mitt andra barn har jag haft turen att få en jättebra "tant". Det är såå skönt att inte bli idiotförklarad varje gång man går dit. Vet precis hur du känner det.

Ling0n sa...

Hon kanske... blev tappad i golvet (från skötbordet?) när hon var liten, och har således sämre minnesfunktion och intellekt? ;>

Josefine sa...

kråksång: men ibland undrar jag - hon bara ligger på magen i gymet och gapar med munnen. som en fisk!

emelie: ja, man träffas ju ändå ett antal gånger så det är ju trevligt om man kan gilla sin barnmorska lite i alla fall. det känns lite konstigt att göra sig beredd på att få känna sig som en idiot varje gång man går dit. hmm. blir riktigt sugen på att byta nu.

ling0n: hahaha... ja så kan det säkert vara!