torsdag 25 mars 2010

Människor.

Gårdagens Uppdrag granskning om våldtäkten på 14-åriga Linnea i Örnsköldsvik var fruktansvärt upprörande. Det går inte att begripa hur vuxna människor (föräldrar till andra barn på hennes skola!) mot allt förnuft ställer sig på våldtäktsmannens sida - hur människor kan bygga hela sina antaganden på vad de hört av "en bekants bekant". Han hade erkänt och beskrivit förloppet på exakt samma sätt som Linnea. Ändå går fyratusen människor med i facebook-gruppen till den skyldiges försvar och skräder inte orden om vad de anser om henne. Hur fan kan det vara så? Jag var så jävla förbannad när jag såg reportaget att det gjorde ont i hela kroppen. Jag trodde att jag skulle explodera. Det kan inte få vara möjligt att bete sig så. Vad är det med människor?

- Han är ju så snygg så han skulle inte behöva våldta, sa någon av de intervjuade föräldrarna på skolan.

Vem fan BEHÖVER våldta?
Jag upphör a l d r i g att förvånas över den här världens äckliga sidor. Över människors fullständiga imkompetens (eller brist på vilja!) att se världen som den är.

Det uppstår alltid en så äcklig känsla av maktlöshet när jag hör den typen av historier. Vad ska man göra? Något vill man ju göra. Men vad?

Se reportaget här om du inte gjorde det igår.

12 kommentarer:

miri sa...

det är så jävla vidrigt. och jag blir fullkomligt livrädd av tanken att såna där idioter faktiskt uppfostrar barn. och vidrigast av allt är synen av "den riktiga våldtäktsmannen" som en ful svartmuskig man som sitter i buskarna och hoppar fram och våldtar fina flickor. alla tycker våldtäkter är fel men om det är en trevlig snygg kille som våldtar så är det nog tjejens fel för han kan ju få vem han vill och ingen "riktig våldtäkt". bra ändå är att detta uppmärksammas, tusentals gör ju inte det. och de där föräldrarna borde ställas på en skampåle och skämmas riktigt jävla ordentligt.

Kråksång sa...

"Behöva" våldta. Det är så vidrigt. Man vill slåss. Eller blunda hårt hårt hårt och förmå det att försvinna. Men det gör ju inte det, nej just det det gör ju inte det. Vart tar man vägen med all sin ilska? Det undrar jag med.

sonjaa. sa...

jag såg det nu.. och det är så jävla hemskt...

prästen tex... efter andra våldtäkten... "stackars kille..... och tjejen också.... förståss"

hanna sa...

Jag grinade av ilska till avsnittet. Det värsta är ju att det finns så otroligt många liknande berättelser. Precis som du reagerade jag på det där med att de sa att han ju var så snygg, varför skulle ha behöva våldta? När ska folk fatta att våldtäkt inte främst handlar om sex utan om maktutövande. Jag blir så ledsen och bestört. Jag började intressera mig och arbeta med frågor kring våldtäktens skam och skuld när jag var 14-15 år, det var snart 8 år sedan. Och inget, verkligen inget, har blivit bättre sedan dess. Lagen har förändrats så att mer faller inom våldtäktsbegreppet. Men attityden till vad som är "en riktig våldtäkt" och "en riktig våldtäktsman" kvarstår. Intressant är ju också hur våldtäktsmannen först är ångerfull och erkänner, men sedan drar tillbaka sitt erkännande när samhället visar honom sitt stöd. När han applåderas och hyllas på skolavslutningen går han sedan samma kväll och våldtar ännu en tjej. Jag tycker att man lungt kan säga att den lilla byn triggade den andra våldtäkten. De visade killen att våldtäkt är något som är okej, något man kan applåderas för och något som man kan komma undan med.

Sedan finner jag det skrattretande att han fick samhällstjänst för första våldtäkten (som ju var våldtäkt mot barn till och med, då "Linnéa" var 14 år) och sedan får 4 månader sluten ungdomsanstalt för andra våldtäkten. Man kan ju få nått år fängelse för att ladda ned musik olagligt. Det är härligt att veta att en mp3-fil är värd mer än en tjejs rätt till sin egen kropp.

Jo tjena sa...

Det är för jävligt. Det finns inte ord för hur jävla illa det är.

Lillräven sa...

En liten sak man kan göra är att peppa Amanda Ögren för hennes civilkurage och empati. Hon har en blogg: http://amandaogrens.blogg.se
Iaf nåt. :C

spiderchick sa...

men gud va hemskt... =(

Josefine sa...

miri: ja att det händer gång på gång. det är helt otroligt. det här lär väl inte vara enda gången något liknande hänt. tänker också på att de flesta fall ju inte ens går vidare från anmälan (av de som öht anmäls). undrar hur det är för dem. herre gud.

kråksång: ja språket kring våldtäkt är minst sagt märkligt. man skulle ju vilja göra något konstruktivt vad gäller sexuella trakasserier, övergrepp osv..

sonja a: ja han var ju lite märklig minst sagt. det är väl klart att kyrkan är öppen för alla men hallå! han verkade ju helt nollställd inför henne. helt otroligt.

hanna: ja precis. det finns hur många såna historier som helst. nu förfasar sig alla över just örnsköldsvik men det här handlar ju om enorma problem i hela samhället. jag hoppas att det i alla fall leder till en större medvetenhet vad gäller just hur tjejer skuldbeläggs och ska ta ansvar för att inte utsättas för våldtäkt, övergrepp mm

jo tjena: ja den här världen är en röv ibland.

lillräven: åh tack för tipset! det ska man ju göra. hon var ju helt underbar. vilken tjej. så jäkla modig och fin.

en annan grej - har försökt kommentera dina skitsnygga bilder men det gick inte idag. så jag säger dte här. så jäkla underbara foton!

spiderchick: ja det är det verkligen.

Tinalinatiny sa...

Jag har inte sett klippet faktiskt, bara hört allting runt om kring, & jag blir arg så jag nästan kokar över.

Ska kolla klippet omedelbums.

Sofia sa...

jag vet inte vart jag ska ta vägen.
åter igen; det är så jävla snett i så många led att man blir alldeles förstörd över människor.

Fifi sa...

Jag har inte vågat se programmet än, men jag samlar mod till mig, så lite senare idag blir det nog av.

kram

Fisken sa...

Ibland så sänder de program som gör att jag inte blir så arg nästa gång jag skickar en förmögenhet till TV-tjänst i Kiruna.
Detta var ett sånt program.

Man skäms ju å deras vägnar. Hur fan kan ett helt samhälle drabbas av total psykos och indirekt erkänna ett våldtäktsbeteende?

Jag önskar dem alla svamp i skrevet. MINST.