tisdag 23 mars 2010

Väldigt väldigt konstigt.

I lördags var jag hos frisören och blev rödhårig igen. Frisören visste sen innan att jag har en bebis och var väldigt konfunderad över var jag hade gjort av henne. Ja hon är hemma med sin pappa sa jag. Hon såg orolig ut. Sen sa hon "ja.. hon kanske är lite van vid honom också.. så det kanske går bra?". "Ja det är klart. Det är hennes pappa" sa jag. Så gick det en stund så sa hon "Ja det är ju inte så långt hit så han får ju komma hit om hon blir ledsen...". "Det behövs inte - hon älskar att vara med honom. Han är hennes pappa så de känner ju varandra lika bra som jag och hon känner varandra". Hon såg frågande ut. Jag kände mig mest trött.

15 kommentarer:

Jo tjena sa...

Men herregud! Varför är det så otroligt svårt för en del människor att fatta att bebisar har det minst lika bra med sin pappa som mamma?

Nostalgia sa...

haha. är det verkligen sant? finns såna människor?

martin sa...

Ja man vet verkligen inte om man ska skratta eller gråta. Jag ska ut med mina vänner i helgen och fick frågan vem som skulle ta hand om bebisen, jag sa att hon är hemma med pappa. "Jahaa så han får vara barnvakt på fredag alltså?" var svaret jag fick... Barnvakt åt sin egen dotter? I vilken värld lever man i då liksom?

Mirijam sa...

När jag läser sånt blir jag på allvar orolig för hur jag kommer uppföra mig mot folk när jag blir gravid och sen mamma.

Alla tyckare, uuuhh jag ryser redan!

emster sa...

tröttsamt.

Josefine sa...

jo tjena: ja och hon är kanske max 25!!!

nostalgia: ja man upphör aldrig att förvånas.

lisa: nej det är så jävla störigt. vaddå barnvakt? har hört det på många olika ställen. jag trodde att det var förbehållet mina föräldrar generation att pappan var "barnvakt". tydligen inte. det är piss!

mirijam: ja det är en störtflod av idioti i bebisbuisnessen kan jag säga!

emster: väldigt väldigt!

Unknown sa...

Men hjälp! Vad konstiga människor är. Jag avskyr när folk säger: "Jaså, så pappa passar bebisen idag". Vaddå passa?? Det är väl hans barn eller?! Jag blir galen. Nä, skäll ut dom tycker jag.

kryddan sa...

Andra förslag till svar: "javisstja, det var ungen jag glömde, nåja hon klarar sig nog"

"äh jag satte på tv:n som sällskap, hon lär inte rymma".

Hon är kanske lite van vid honom... jösses. Man kanske kan ana hur mycket hon kommer låta sin partner ta hand om ett eventuellt barn

Fredrik sa...

Men så sick! Får inte ur mig mer än så även om min haka är fullständigt planterad på golvet.

Jonna sa...

Eventuella frisörer som läser detta och lever i jämställda förhållanden får ursäkta, men jag har alltid haft en känsla av att den yrkesgruppen lever lite i en annan värld än jag, och någonstans kommer ju inspirationen till karaktären Gulletussan ifrån.

Jenny sa...

Det känns faktiskt som att det skulle vara en viktig subversiv och revolutionär handling för kvinnor att börja säga "Jag är barnvakt idag", "Nej jag kan inte på fredag för jag ska vara barnvakt då", osv, när de talar om sina egna barn.

Ewa sa...

Det här var nog det roligaste jag läst idag! (Nä, klockan är inte 08.10, den är 02.10 och dags att sova.) Hahahaha! Jag dör nästan.

Frida W sa...

Hej! Jag är själv frisör o jag kan inte förstå mig på den här skvallerkärringsmentaliteten i min branch, jävligt trist överhuvud taget när kvinnor ska trycka ner kvinnor. Har själv inte barn men märker precis hela tiden att just kvinnor ska "berätta" hur man ska göra lr som dom ibland vill uttrycka sig: "hjälpa". Man blir ju mörkrädd!! Är det andra högstadiet man går igenom om man skaffar barn? Bra att du uppmärksammar det här, kan ibland få för mig att jag själv är överkänslig när vissa vänner inte ens har reagerat på uttalanden som jag själv skulle gå i taket av. Men det är fortfarande många många tjejer som VILL vara som tjejer "ska" eller "borde" vara vilket jag kan tycka är tragiskt. Stor kram till dig. Har aldrig skrivit här innan men följer din blogg (and I löööve it!)

Lilla räven sa...

FY SJUTTON vad irriterande! Det där händer lite titt som tätt, fortfarande. Helt oförståerligt. BU! Pappan är lika mycket förälder som mamman! Findus lyste ut en tävling nyligen för att kora Sveriges bästa mamma... många blev irriterad, bl a jag som mejlade och berättade att mina barn har TVÅ pappor som gör alla de där sakerna som Findus påstod att mammor gör, och nu har de ändrat till Sveriges bästa förälder. Konventionerna lever, vi måste fortsätta jobba för att förändra dem.. sad but true.

fenix sa...

hahaha. min dotter var 9 mån när jag började plugga igen nu i jan. det finns de som frågat om hon börjat på dagis. yes, i shit you not. och inte bara äldre människor utan en hel del som är YNGRE än mig! det är fasen mer skrämmande att tjugonåntingåringar inte har i sin värld att pappan är hemma föräldraledig, än att gammeltackor inte har det.