onsdag 10 mars 2010

Vatten.

De har (utan förvarning) stängt av vattnet här. Allt jag vill göra just nu har med vatten att göra. Jag vill dricka vatten. Jag vill duscha. Jag vill vattna mina blommor. Och jag skulle vilja tvätta mina händer samt göra mat till mitt barn inom kort. Inget låter sig göras.

Det är en sann lyx att ha rent vatten i sitt hem. Känner mig helt lost för tillfället. Kan inte ens borsta tänderna. Jag får väl läsa så länge.

Jag älskar min vattenkran.

....
Åh nej! Det kanske redan har hänt.

7 kommentarer:

Nostalgia sa...

det låter ju helt galet :O hallå, vi bor i sverige! de måste fixa det!

t.b.f.t.e. sa...

O, själv slösar jag med att moppa och tvätta händerna. Snart dusch...

t.b.f.t.e. sa...

Glömde jag att nämna att östra Göteborg är fantastiskt?

Josefine sa...

nostalgia: ja nu rinner det igen men det är brunt. blä.

tbfte: ja men slösa du! miljömarodör!

Josefine sa...

glömde jag att säga: är du helt galen påg?

Mr Elway sa...

Precis, vi lever i Sverige där underhåll och reparation ses som belastning för företag och kommuner och kortsiktigheten lyser igenom. Det fantastiska med vattentunneln är att alla vetat om i många år att det kommer gå åt helsike med den (klassiska Murphys law i dess rätta bemärkelse*) men eftersom tunneln är som den är så kan man inte komma in i den och inspektera och givetvis skulle det kosta en hel del kosing och downtime för vattenförsörjningen att göra detta.

Sen är jag lite förvånad att GP gör en "kvällstidningsartikel" kring detta med rubrik att "100 000 Kan få hämta vatten i hinkar", trodde lite mer om dem faktiskt. Men låt oss hoppas att VA-systemet kan få lite prioritet i kommande budgetar och att systemet kan anpassas till dagens och morgondagens befolkning.

(* Murphys Law som är den mest missanvända termen jag vet. Grundtanken i hans resonemang är att IFALL något någongång kan gå åt helsike, så kommer det göra det. Därför måste man aktivt arbeta med att ta bort dessa element som kan orsaka att något går fel.)

Långt och meningslöst inlägg, men vad gör man när man inte har en egen blogg...

Jonna sa...

Men fick flickebarnet sin mat i tid?