fredag 2 oktober 2009

Jens Lapidus..?

Jag tycker verkligen att det är roligt för min gulliga pojkvän att han lyckas få tid över till annat på jobbet. Han brukar ha det åhhhh så otroligt jobbigt och stressigt och fullt upp med tusen saker. Men igår hade han fått tid över till det här lilla projektet. Ja han hade till och med fått en annan person (sin arbetskamrat Jocke) att lägga en och en halv timme på att byta omslag på den bok jag läste egentligen ("Smärtpunkten" av Elisabeth Åsbrink).

Man kan nästan få en känsla av att Mr Prank har lite komplex för sina egna läsvanor (behöver han inte ha - jag tycker att man ska läsa exakt det man känner för). Han behöver inte heller skämmas bara för att jag (när jag på hans uppmaning läste den) tyckte att Lapidus "Snabba cash" var en uppvisning i riktigt uselt språk och en skittråkig plot.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha. Du är tuff. På det bra sättet.

egarcia sa...

Efter alla böcker du skrivit om så kändes den där bilden väldigt oväntad. Jag kände i två sekunder på nåt sätt att det var lite skönt (fråga mig inte varför) att du läste en bok som jag kände igen för en gångs skull...men sen kom jag på att det måste vara nåt lurt. (Läste Mikes blogg först) Tror att rätt många inklusive mig själv ibland drabbas av lite ångest och känsla av otillräcklighet över att man inte orkat läsa dom där tunga böckerna av dom "riktiga" författarna. Klassikerna t.ex. Jag har nog inte läst en enda av dom där böcker som man "ska" ha läst. Annars är jag allätare när det gäller böcker.

Jo tjena sa...

Haha tyckte väl att det kändes lite skumt att se dig läsa den boken när du aldrig har tipsat om liknande böcker =)

Tinalinatiny sa...

Mycket att göra på jobbet? Nja.. Hahah.

Josefine sa...

anonym: haha.. tack!

egarcia: jag har läst (och läser) massvis av populärlitteratur men just lapidus gillade jag inte alls. jag tycker att det roligaste är att blanda "tung" litteratur med "lätt". det var ganska längesen jag själv tog upp en död gammal rysk författares bok och nöjesläste iofs. jag tror rent allmänt att det är bra att läsa och framförallt läsa sånt man gillar själv. men jag tror att många skulle gilla de "tyngre" böckerna också om de gav dem en chans. man blir lätt bortskrämd av litteratursnobbar. det är dumt. jag fattar verkligen vad du menar i alla fall. jag stör mig väldigt mycket på hierakiserandet av litteratur och hur det kan finnas en tendens att se ner på litteratur (och de som läser den) som inte tillhör kanon. mycket mycket dumt.

jo tjena: haha... ja nu tyckte han minsann att han kommit på nåt riktigt kul. mikael blev så sur när jag inte gillade den.. han trodde att jag bara ogillade allt han tipsade om rakt av för att det var just HAN som tipsat.

tinalinatiny: haha.. ja det kan nog diskuteras hur de prioriterar ibland i alla fall..

Medelklassman sa...

Aaaahahaha. Jag TÄNKTE väl! Nu känner jag ju inte er mer än via bloggen, men alltså Lapidus, det kändes INTE som du.

Jävlar vad roliga ni är.

Nostalgia sa...

men jag gillade språket i snabba cash! kanske för att det inte VAR helt okej liksom.

har du läst Vindens skugga? helt underbar!

Nostalgia sa...

(och i aldrig fucka upp då)

Josefine sa...

30+: Haha.. Nä, Lapidus är mer M:s grej kan man säga. Men sen är han så svag i nerverna så att han började ogilla honom efter att jag spytt galla över Lapidus efter att han medverkat i något litteraturprogram där jag tyckte att han framstod som rejält korkad (minns inte ens vad det rörde sig om).

nostalgia: ja, han har ju blivit väldigt omtyckt för sitt språk men jag tyckte att det blev tjatigt och förstörde rytmen. men där tycker ju väldigt väldigt många helt tvärtom. m till exempel älskade det. jag har inte läst "vindens skugga" men tack för tipset! det ska jag lägga till min lista!

Nostalgia sa...

jag tyckte det var svårt att komma in i rytmen och det kändes som det aldrig skulle bli nåt flyt i läsningen, men helt plötsligt var det där. :)

ja, du MÅSTE läsa Vindens skugga. nu har du lovat?

Mia sa...

Åh. Du har en så trevlig och rolig blogg. Jag brukar läsa men inte kommentera. Outtalade komplimanger är ju dock ganska tråkiga. Så nu vet du! Men alltså Vindens skugga. Jo den är bra, det är den. Själv tycker jag möjligen att den är lite för svulstig på något vis men min far tyckte att den var fantastisk när den kom ut och har i min närvaro till och med tipsat okända människor om den på bokavdelningen på Ica Maxi. Ett betyg som heter duga.

mikebike sa...

"Lapidus är mer M:s grej" hahahaha vad löjlig du är när du försöker skylla ifrån dig...

Anonym sa...

Jag blev mest förvånad över att du läser med omslaget på. Jag tar alltid av det så boken ser är riktigt snygg i hyllan...

Håller med om din bedömning av Snabba Cash. Det är sånt man läser när man är sjuk och febrig - det gör inte så mycket om man får en blackout och glömmer de senaste 20 sidorna.