måndag 23 november 2009

Nu har jag bestämt mig.

Idag kom det papper från familjerättsbyrån. De vill att jag ska skicka in papper inom 10 dagar angående vem som kan tänkas vara far till mitt barn. Jag är inte helt på det klara med varför det skulle vara större risk att pappan skulle vara en annan än den man bor med när man inte är gift. Misstänker starkt att gifta personer inte är mindre benägna att vara otrogna än de som fortlever i synd och förlustelse utan ring på fingret.

I vilket fall som helst har jag bestämt mig för att ta Mikael som pappa. Jag har ägnat de här veckorna sen Tintin kom åt att kontemplera faderskaps-ärendet. Han blir bra tycker jag. De har samma gigantiska ögon och tillhörande bekymrade ögonbryn också. Det måste vara han! Men säker kan man inte vara förrän papperna är påskrivna och vi varit där på förhör i riktigt unken gammaldags anda!

18 kommentarer:

Anonym sa...

*hahahaha*

Sara Terese sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sara Terese sa...

Jag skrattar så mycket när jag läser denna bloggen! Tummen upp!

Jo tjena sa...

Tycker det är absurt att det automatiskt antas att det är mannen i ett äktenskap som är pappan men inte annars. Pratas ju inte direkt om att det är över 5% av alla barn som föds inom ett äktenskap som har en annan far än den äkta maken...

LillaGrå sa...

Jo det där är fantastiskt att det lever kvar. Om man nu känner att det behövs ett förhör och underskrifter borde det ju faktiskt kunna göras lika för alla, gifta som sambos som särboendes. Att vara gift är ju dels inte på något sätt en större garanti för vem som är fadern, dels är det ju långt ifrån alla som faktiskt är gifta när man skaffar barn.
Allra mest förnedrande känns det nog för mannen som ska behöva känna sitt faderskap ifrågasatt.

Men det känns ju bra att du har besämt dig för att ta Mikael som pappa. Du har ju trots allt testkört honom ett tag så det verkar som ett säkert kort isället för att helt plötsligt leta upp ett alternativ.

Kram

Anonym sa...

Vi var inte gifta när min son föddes, vad som dock var lite konstigt var att man INNAN barnet var fött skulle "skriva på" att man var Pappa till barnet?????

Jag skämtade lite med den sura kärringen och frågade om man efteråt kunde bestrida det hela eller om man var bunden till avtalet även om man var säker på att det inte var ens barn när man såg det.

Man får väl säga att hon blev hyfsat sur och sade att det var inget att skämta om..... Men det tyckte jag. jag menar om jag nu hade menat något med det så kanske jag inte hade varit med där och suttit med min höggravida flickvän?????

Hur som helst så "erkände jag" och skrev på, han är väldigt lik mig nu efter snart 9 år så jag får väl vara nöjd med mitt beslut ;-))

Kan undra varför dom suraste kärringarna måste sättas på platser som har "kundkontakt" överhuvudtaget????

Johan I Majorna

Sandra sa...

Vad händer om man inte skickar in de där papprena? Utser staten en lämplig far till ungen då?

ullis sa...

Ja det undrar jag med, tio dagar liksom? Vad gör det för skillnad i 20 dagar eller 30?

Tinalinatiny sa...

Aa, herregud så förlegat, haha.

Jonna sa...

Ett par jag känner var inte gifta när de fick barn och tvingades således gå igenom hela den där proceduren. Personen som skötte förhöret påpekade, till synes på fullaste allvar, att det här var sista chansen för killen att "slippa undan" och frågade honom om han "verkligen var säker på att det här var vad han ville".

Sassy sa...

Haha, vad glad M måste ha blivit! Gratulera honom till faderskapet!

Ja, jag känner verkligen att jag behöver komma bort lite just nu, så de här små resorna kom riktigt lägligt!

kram

ida sa...

fast för oss var det en riktigt fin liten stund! tanterna & tjejerna på familjerättsbyrån på järntorget var hur gulliga som helst och det tog 5 min. kändes lite högtidligt att skriva under på att det var vårt barn vi väntade - nästan som att gifta sig (fast det ville vi ju inte, då...)

fisken sa...

Jag har själv gått igenom detta... Satt i en timmes förhör! Helt sjukt!
Sen när andra ungen kom så ringde jag socialen igen, och då sa de "är det samma mamma så mailar vi dokumenten så kan du bara skriva under?"
Va fan? Är det NÅN gång hon har tid att vara otrogen så är det väl när hon är mammaledig med den första?

Bea sa...

Vi hade irriterat oss till vansinne på det kommande förhöret som vi föreställde oss skulle hållas i ren stasi-anda och var beväpnade till tänderna med argument och passande come-backs. Så tog det 4 minuter att skriva på ett papper och visa leg. Men det måste vara en av landets mest meningslösa arbetsuppgift, snacka om pappersbyråkrati.

Josefine sa...

JOhan i Majorna: hahahahahahaha.... åh det skulle ni ha filmat med en spionkamera!

Alla andra: tack för alla synpunkter och tankar! jättekul att läsa. Det blir i alla fall Mikael! Han är den bästa jag kan komma på som kandidat!

emster sa...

Men asså man kan ju faktiskt bo ihop med ngn utan att vara tillsammans... så "soc" kan väl inte förutsätta att den man bor med är pappan? även om det såklart kan vara provocerande att behöva "erkänna".

oj, var inte meningen att bli präktig, hehe.

Josefine sa...

det har egentligen inte att göra med vem man bor med. det har de nog ingen koll på alls. man får bara ange den person som är pappa. efter det får man gå dit och så får pappan bekräfta också frågar de om man sov ihop under de datumen som de räknat ut att man tillverkat bebisen.. fresh! :)

Joanna sa...

och riktigt säker kan man ju inte heller vara vem som är pappan.
förrän de på socialtjänsten med hjälp av barnets beräknade ankomstdag och födelsevikt sedan räknar ut en tidsperiod då kvinnan rimligtvis blivit befruktad.
då får man svara på frågan om det kan stämma.
att man någon gång under de två månaderna träffats. (de nämner inte samlaget vid ord, det är underförstått.)

och allt det tycker jag är skitfånigt jag skrev om det på min blogg för säkert ett år sedan.
att det till exempel automatiskt blir maken till kvinnan som är fader till barnet, även om äktenskapet in gicks en dag innan barnets ankomst.

men det sjukaste av allt är att hon vi var hos berättade att det hänt flertalet gånger att par hon suttit med inte träffats under de här två månaderna.
INTE alltså.
hur hade kvinnan tänkt då?
att hela tiden säga till mannen att hans barn fötts två månader för tidigt?
och har mannen då inte alls tagit del av ett enda ultraljud eller liknande?

nu när homosexuella får ingå äktenskap blir det hela dessutom ännu mer intressant.
för då borde de ju automatiskt båda vara föräldrar till barnet.
även fast man fattar att åtminstone den ena rimligtvis inte rent biologiskt kan vara det.

men skriver ingen under papprena så blir det ingen utsedd fader.
då blir barnet faderlöst.
och det är ju naturligtvis en sådan skam för alla oss ogifta kvinnor med bastarder vid vår barm.