fredag 20 november 2009

Så var det böcker igen.

Jag läste ut Alicia Erians Towelhead häromdagen. Den kan jag varmt rekommendera. Den handlar om 13-åriga Jasira som får flytta till sin pappa för att hennes mamma misslyckas med att "kontrollera" henne (dessutom har mammans pojkvän börjat visa ett otillbörligt intresse för henne). Jasira är i puberteten och romanen behandlar sexualitet och rätten till den egna på ett vasst och roligt sätt. Hennes ambivalenta känslor inför den vuxne grannen som utsätter henne för sexuella övergrepp skildras på ett smart sätt. Jag kan tänka mig att den här romanen skulle fungera väldigt bra som underlag för diskussion i en högstadie- alternativt gymnasieklass kring sexualitet, kön, övergrepp (men också etnicitet, nationalitet, moral och ansvar - den här boken lyfter många frågor).

Jag återupptog Gellert Tamas De apatiska men den får jag läsa parallellt med Karolina Ramqvists Flickvännen. Min trötthet och skörhet gör det svårt att orka 600 sidor i streck om mänsklig förnedring, idioti och moraliskt sammanbrott i de stunder av tystnad det blir här om dagarna. Men läs den! (Det ska jag, om än i lite mindre doser för att inte explodera i gråt och raseri så fort Tintin sover.) Tamas är oerhört bra och har gjort en imponerande research.

3 kommentarer:

Lillräven sa...

Ja, jag börjar ångra mitt val av BB-läsning, De apatiska... VET att den kommer vara otroligt bra, men vet också att det är rätt olämpligt när man förutom den normala blödigheten går på höga doser hormoner och har en nyfödd bebis man vill skydda. Kanske inte heller Flickvännen eller boken om Jasira heller.. hm. Nån feelgood?

Jenny sa...

Tackar för recensionen!

Jonna sa...

Jag håller och "gottar mig" med Vi måste prata om Kevin för tillfället. Jag är tydligen inne i någon slags skov där jag bara kan läsa böcker som på ett eller annat sätt behandlar taskig barndom och/eller föräldraångest. Så att jag kan växla mellan att känna mig helt värdelös som mamma, minst lika dålig som de i böckerna, eller känna lättnad över att jag "vad jag än gör iallafall inte är lika hemsk som föräldrarna i böckerna".