fredag 27 augusti 2010

Rasism.

Jag har just sett Sverigedemokraternas reklamfilm. Den gjorde mig illa till mods. Jag är inte på något sätt förvånad över dess banalitet och simpla upplägg. Ibland tilltalas människor av svartvita bilder av verkligheten, enkla lösningar och svar utan någon grund att stå på. Och ibland orkar inte folk engagera sig mer i politik än så.

Filmen visar en ensam pensionär med rollator stretandes fram mot pengar. Bredvid i en stor samling ut ur mörket stormar kvinnor beslöjade från topp till tå i svart. Inga ansikten. Bara en namnlös hord med barnvagnar i högsta hugg i vild fart fram mot samma pengar.

Som tur är nöjer sig de flesta människor inte med sådana enkla grepp.
Men ledsen det blir jag ändå när jag ser den där jävla filmen.

8 kommentarer:

Medelklassman sa...

Oj helvete så dåligt och skrämmande.

Kvalitetsmässigt höll det samma nivå som de där taffliga trycksakerna de envisas med att pula ner i brevlådan. Men som jag sagt många gånger de senaste veckorna, det spelar ingen roll. Deras väljare vill bara ge etablissemanget ett långfinger. Missnöje i sin vidrigaste form.

lisa lightning sa...

oj. vad sjukt.

Emma sa...

Subtilt :D

Mäla sa...

Blir ledsen av filmen, men också av kommentarerna (borta på Resumé). Någon som heter David Garcia skriver t ex "Jag ser inga som helst problem med den filmen. Självfallet så finns det en avvägning mellan att prioritera pensioner och att prioritera invandring." Det läskiga är att jag tror att väldigt många håller med, kanske särskilt folk vars politiska intresse inte är så aktivt. Om jag var reggad därborta skulle jag säga att den självklarheten i allra högsta grad är en konstruktion, och en nyliberal sådan för att vara mer exakt. Trickle down -filosofi, "a rising tide lifts all boats" och så vidare. Att smulorna som trillar ned från marknadsekonomins bord blir till någon slags kaka som svaga grupper sedan skall slåss om, varför skulle det vara självklart? Det är ju i själva verket en extremt politiskt färgad ståndpunkt. Men levereras som någon slags naturlag. Och vi köper det för att liberalismens tolkningsföreträde är så massivt, så kompakt. Ge oss hela jävla bageriet, frestas jag att säga. Men allvarligt talat, på vilket sätt skulle det vara ”självfallet” att man måste ställa pensionärer mot "invandrare"? Man kan lika gärna ställa pensionärer mot ensamstående småbarnsföräldrar, ensamstående mot sjuka, blinda mot döva osv , osv. För mig är det mer naturligt att ställa de som har mot de som inte har.

Tinalinatiny sa...

Reklamen är verkligen helt avskyvärd! Jag blev så arg & fruktansväd ledsen när jag såg den..

Tinselflickan sa...

Lena Sundström som gjorde dokumentärfilmen om Sverigedemokraternas väljare som sändes häromveckan (som jag missade pga att vi var bortresta) hade en ganska enkel analys av den här filmen:
"De har gjort en film som TV4 inte kan med att sända = publicitet i all media i stället för bara ett" Ungefär så.
Jag tror hon har rätt. De har gjort så här för att deras reklamfilm ska bli en snackis och spridas vidare. De är medvetna om att TV4 inte kommer att kunna sända den. Och att alla kommer att ha sett den ändå.
Tragiskt nog. Men jag vet inte om de vinner några röster med den.

Juliana sa...

Det måste vara nåt fel på mig. Jag började asgarva, det var ju som en parodi av SD! Folk på mitt jobb trodde inte att det var på riktigt, de var övertygade om att det var en skämtfilm av ngn som vill visa vad SD verkligen står för. Självklart fruktansvärt, men om någon har tvivlat innan på om SD är ett rätt vanligt parti eller ett gäng rasister som klätt sig i kostym och börjat säga "Bevara folkhemmet" istället för "bevara sverige svenskt" så kan de ju sluta undra nu.

Jakten på burkamammorna som inte bara SD bedriver är en skamlös jakt på en minimal minoritet, en konstig kamp att driva i demokratier. Och det drar uppmärksamheten bort från frågor som EGENTLIGEN berör så oerhört många fler, t ex frågan om utförsäljning av statens tillgångar etc... GAH! Blir tokig.

Håller f ö med om teorin att hela poängen var att göra en film som inte skulle gå att sända i tv... folk kommer se den ändå, plus att SD kan spela ut martyrkortet än en gång. Men... vinner den över några väljare som står i valet och kvalet ang SD? Jag tror/hoppas att de som velar blir avskräckta av den omaskerade sanningen.

Anne sa...

Jag tycker också att filmen är djupt obehaglig, men kan lite uppmuntrande berätta att det finns en rolig film på youtube som heter något i stil med "Hitler reacts to Sverigedemokraternas valreklam" som verkligen slår huvudet på spiken samtidigt som den levererar en del komiska poänger.
Men det är fruktansvärt i vilket fall.