måndag 16 augusti 2010

Pedagogik.

S:et ska lära sig spela Mario Cart.

Låt mig först påminna om den gång M fantiserade om att bli förskollärare. Han ville gärna förestå en hel klass av 1-5åringar och trodde sig vara kapabel att vara pedagogisk under tiden.

S:et sitter nu framför tv:n. Bredvid på golvet sitter M i tshirt och kalsonger med vilt uppspärrade ögon (har inte blinkat på fem minuter) och gestikulerar vilt samtidigt som han skriker

"men kör inte i väggen! kör INTE i väggen.. INTE I VÄGGEN! jag säger ju att du inte ska KÖRA I VÄGGEN! Kör FRAMÅT! INTE I VÄGGEN! HÖR DU? INTE I VÄGGEN! OCKSÅ HOPPAR DU TILL! DÄR! INTE I VÄGGEN!"

...
M tar över kontrollen. Han säger bestämt "titta nu titta nu". S:et tittar på TV:n. "Inte DÄR! På händerna! På kontrollen! Titta titta. Och nej inte där nu. TITTA PÅ TV:n nu. Och så här NU. Titta på händerna. TITTA på händerna! PÅ tv:n. Men FATTAR du inte!! Titta nu. På kontrollen." S:et "MEN JAAAAA pappa. När får jag spela?"

8 kommentarer:

Medelklassman sa...

Min egen son (snart sex) har utsatts för cirka 30 minuter Super Mario på Wii när en av hans syssling spelade detta hemma hos min syster i somras. Men som det fastnade! Vi har en ganska (mycket) restriktiv tv-spelspolicy hos oss och tänkte inte köpa ett förrän om några år.

Men som sagt, han gillade det. Nu i helgen när han träffade min syster igen frågade han ut henne i ett korsförhör på en timme ALLT han ville veta om detta Super Mario. Och han hade lagt massor med detaljer på minnet.

Så jag tror det är bra att vi är lite restriktiva ett tag till, annars kommer han inte göra annat.

Tinalinatiny sa...

Åh, helt otroligt roligt! Hahhaha.

Guud så jag har saknat dina inlägg. Snart är jag också på banan igen, det ska bara lugna ner sig lite med jobbet först.

Hoppas ni haft en grym sommar :)

Sandra sa...

Det är ju en himla tur att S:et är en rätt cool unge. Finns nog en hel del barn som hade brutit ihop fullständigt i samma sits. Fast hon är väl van.

Helena mitt i smeten sa...

Hahaha! Det där var det roligaste idag!

Juliana sa...

HAHAHAHAH åå underbar bild detta. Känner igen mig själv lite för väl bara... smått opedagogisk när det kommer till spel. Inte heller kan jag låtsas vara lite kass heller, så alla barn ba "WOW, du är ju grym på Mario". Hehe.

Josefine sa...

30+: Ja det är väl vanebildande. Jag tror dock inte att S:et kommer att bli så besatt. Hon tyckte att det var kul men inte SÅ kul. Strikta gränser blir det i alla fall.

tinalinatiny: haha.. ja han är som ett litet barn! ser fram emot att du också kommer tillbaka! och tack :) hoppas du också haft det riktigt bra!

sandra: jag hon är hårdhudad den ungen. hon har överseende med M. hon brukar bara titta på mig och flina när han drar igång.

helena: haha.. ja det var fantatiskt att skåda här hemma!

juliana: hahahaha... inte jag heller. jag måste vinna!

Unknown sa...

Ja att han ska lära ut ett spel pedagogiskt finns nog inte. Hos oss är det nog tvärtom. Hon får komma på hur man gör sälv och det brukar funka bra.

Linda sa...

*asg* fantastiskt!