måndag 14 december 2009

De som gick vislinjen.

Året efter gymnasiet gick jag på folkhögskola. Om det finns det mycket att säga men det orkar jag inte.

Jobbigaste linjen var Vislinjen. Herre gud. De hade fått för sig att alla bara was dying to få höra dem så fort det var fest. Som av en händelse hade de alltid en fiol i bakfickan eller en gitarr i väskan när det vankades vin.

Vismännen med gitarr som huvud-instrument var noga noga med att alltid påpeka att Lars Winnerbäck gått på samma skola, samma linje. Men sen var de direkt efter noga noga med att prata om hur "äckligt folklig" och "äckligt kommersiell" han blivit sen han fick sin första hit. Sen tyckte de inte att han hade skrivit en vettig låttext efter att han passerat 21 och folk började känna till honom. Efter det berättade de hur mycket mer genuina deras egna texter var. Och sen fick man , vare sig man ville eller ej, ett litet smakprov på deras superäkta musikskapande. Det fanns ingen låttext som inte innehöll något (men oftast allt) av detta:

* Cigarettrök
* Kärlek
* En tjej med trassligt hår (eventuellt lite trasiga och smutsiga kläder också)
* En tjej med långa smala ben
* Alkohol
* Ensamt missförstått geni som inte får kärlek (geniet var de själva och i verkligheten fick de ligga hur mycket som helst)
* Morgonljuset/morgonsolen
* Nattens sista timmar
* Person som erkänner alla sina fel och brister (gärna att han - alltid en han - är ett svin men det gör inget för han har sån självinsikt och bara måste vara otrogen/alkoholiserad/svekfull men eftersom han är ärlig med det kan han fortsätta - ja det är nästan lite gulligt. Fy fan.)

Och varför kom jag att tänka på detta? Jo för att M hade sett ett band på ze internet innehållandes ett par stycken av de som gick på skolan samma år som jag. M yrade om att han ville sticka en kniv i en av dem. Men det tycker jag är onödigt. Vill inte ha fadern till mitt barn i finkan. Sen har ingen av dem slagit igenom heller så man slipper ju höra skiten nu.

...
OBS OBS: jag är säker på att det finns jättefina människor som går vislinjen också. jag har bara inte träffat någon själv.

12 kommentarer:

Andreas sa...

Vill ha youtube-länk!!

Sofia sa...

Ojojoj, don´t get me started på folkhögskoleelevtemat!
Haha!

Medelklassman sa...

Hahahaha. Det här var det roligaste jag läst i December månad. Nu ska jag gå och sova lycklig och tillfreds.

LillaGrå sa...

Hahaha, du är så bra! Klockren beskrivning på instrument-i-bakfickan-melankoliskt-djupa-vispoeter. De finns på fler platser än Vislinjen.

Älskar listan över låttextinnehåll.

Anonym sa...

På mitt gymnasium var det "Circus, Varieté och Teater"-eleverna som var de dryga. De var så histrioniska att de fick spel - på riktigt - om någon från de andra linjerna ägnade sig åt något kreativt som fick uppmärksamhet.

Detta hände: tjej på hum som spelade amatörteater på fritiden kom i lokaltidningen för att pjäsen hon var med i ansågs så välregisserad att den blev recenserad av kultursidan istället för nöje (första gången det hände med amatörteater i den stan). Tjejen hade inget med det att göra, hon var bara med i pjäsen - men råkade hamna på bild när tidningen var där och fotade.

Två dagar senare (jag var med och såg det) stoppar en twat med "radioaktivt avfall"-loggan infärgad i bakskallen henne i parken och säger: "Du är inte cool om du tror det!"

Rakt ur det blå bara. De kände inte varandra. Gissa vilken linje han gick?

mvh
Jessica

miri sa...

haha, fan va roligt skrivet. nu har jag ju inte gått folkhögskola men folket känns igen från min gymnasietid som estet. det sista genuina folket typ. de självgoda arslena. och sista punkten, fy va man vill spy på de personerna. de finns överallt och alla bah, "men han e ju ändå ärlig med det". ungefär som att en mördare ska gå fri för att han säger "jag är dum, jag mördar folk, jag vet, men jag är ju ändå ärlig med det". (kanske lite hårddraget men ändå.)

SE sa...

Jag vill veta vilket bandet är.

EMILIA sa...

Jag har, av ännu idag oklara skäl, varit på fest med den omtalade vislinjen. Winnerbäck-kommentarer? Check. Gitarrer? Check. Övriga punkter? Check. Nytt tillskott: lägereld.

Maria sa...

Hahaha! Jag har också gått där! De hasade runt i korridoren iförda raggsockor istället för skor och sjöng mer än vad de pratade. En vislinje-tjej brukade brista ut i någon slags skriksång då och då. Hon brydde sig inte om ifall hon var på toaletten eller i matsalen när hon gjorde det och sket fullständigt i att folk: 1. blev oroliga för hennes hälsa 2. trodde att hon höll på att avlida. Så jävla kul att läsa det här inlägget! Man känner igen allt det du skriver om.

Anonym sa...

hahahaha fy fan, vilken tur att man hållit sig borta från folkhögskolor. Fast å andra sidan har man tågluffat... och stött på "Oj-en- eld-på-stranden!-Jag-har-en-gitarr"-folket.

Josefine sa...

Åh vad jag älskar att få vatten på min kvarn! Och jag älskar när ni berättar om era upplevelser! Tack alla. Och tack för att ni tycker att jag skriver roligt. det lyser upp min lilla dag.

AC sa...

Snälla, snälla kan du inte lägga upp en länk till videon du pratar om? Behöver verkligen något att roa mig med just nu..