fredag 4 december 2009

Författarkväll med bibliotekarien.

Häromkvällen var jag och bibliotekarien på författaruppläsning. Hanna Hellquist var bäst. Rolig. Fick en helt annan bild av "Karlstad zoologiska" i hennes uppläsning - den har känts sorglig när jag suttit hemma med den. Men så bitsk, rolig, vass när hon läste själv. Carl-Johan Vallgren långrandig och .. ja tråkig (brukar annars tycka att han är kul - "För Herr Bachmanns broschyr" är våldsamt rolig till stora delar). Han var populär bland de lite äldre damerna efteråt. De kastade med håret och viftade med hans böcker. De slängde sig över honom i baren. Vi tittade på och tog ett glas vin till. Spekulerade i om det fanns någon sanning i det Maja Lundgren skrev om honom i "Myggor och tigrar". En gång när Klara var Klara på Viktoriagatan var jag där i ett sällskap som han ingick i. Och på Nef. Tog en tequila i logen. Men jag vet inget om det där med myggorna och tigrarna.

Den danske poeten var stundtals bra. Sen gjorde han det klassiska misstaget att försöka ge sig på "poetiska" sexskildringar. Det handlade om att "ta på kønn", "greppa hennes kønn" och så vidare. Sen valde han den helt värdelösa metaforen "ett rest landskap". Herre gud. Ett rest landskap? Det var "kønn" hit och "lem" dit. Sexskildringar är svåra. Det är sällan det blir riktigt bra. I hans fall skulle jag säga att det blev riktigt dåligt. Tur att vi satt längst bak. Det gick inte alls att hålla sig för skratt. Det resta landskapet. Jisses. Jag väntade bara på att han skulle säga att "hun åbnet seg som en blomst" eller något annat klichéartat när han ändå var igång med landskapsmetaforen.

8 kommentarer:

Tinalinatiny sa...

Ett rest landskap?! Vad som helst nästa, men inte ett rest landskap, hahah!
Jag kan tänka mig att det där med blomman inte låg alls långt borta.

mikebike sa...

Vallgren är en motherfucker! Får läbbiga vibbar av honom. Han är en kladdig typ.

Josefine sa...

tinalinatiny: haha.. ja det var lite så jag kände.

mikebike: ja men det vet jag att du tycker. ditt lilla nervknippe! kladdig typ. jajaja. puss

Sofia sa...

Hm... Som författare är Vallgren skitbra tycker jag, förutom brochyren! Jag klarade inte av den! Nu måste jag ju läsa om i så fall...

Josefine sa...

Nä strunta du i det! Jag var nog på helt rätt humör för den den dagen jag läste den. Skulle säkert inte ha samma behållning av den om jag läste den nu. Däremot skulle jag nog gärna läsa om "Dokument rörande spelaren Rubashov". Den gillade jag mycket!

Sofia sa...

Rubashov var min favorit! Fick läsex av Kunzelman när den kom men den står bara där i hyllan och glor på mig. Förmodligen för att den är inbunden, för jobbigt att läsa. Men som sagt, ordentligt läsande börjar manövreras ut av allt mer uppmärksamhetskrävande Knapp... Kommer sakna det...

Jo tjena sa...

Hahaha herregud! Vad är det med folk som ska ge sig på poetiska sexskildringar egentligen? Lyssnade på en poet som läste upp sina dikter skrivna i sapfos anda. En himla massa tjejsex och fancy metaforer för tjejsex mao.

Anique sa...

Fan, jag har ju gillat Vallgren! Har till och med hans autograf på någon av hans skivor... Men, alltså, näe inte mer. Han var tråkig att lyssna på; läste innantill ur Kunzelmann, som jag definitivt aldrig kommer att öppna efter detta. Så började han se lite sliten ut (inte helt olik Sven Wollter!) Tyckte mig även se att han hade vaxat bröstet. Det blänkte lite konstigt och stämde inte alls med hans skäggväxt i ansiktet. Usch. Stackarn. (och hoppas han aldrig läser detta).