måndag 10 maj 2010

Mamma fail.

Jag och kladd är inte bra ihop. Kan fortfarande minnas den fruktansvärda klistriga känslan av saft mellan fingrarna, inlåst i nån varm äcklig buss, på väg till någon trist stenåldersby i början på 90-talet.

Att mata bebis går ut på kladd. Det är kladd överallt. Det blir fläckar som aldrig försvinner. Orange mun orangea händer orangea kläder. Jag har trots totalförbud skrapat Tintin runt munnen med skeden när hon äter. Jag försöker låta bli men det går inte! Jag bara måste ha bort det. Jag har förstått på vår barnmorska att det här kan ge men för livet. Problem med maten. Stora problem med maten. Jag är ett uppenart exempel på en dålig förälder.

Inte nog med att jag med hjälp av skeden fångar upp maten som hamnar i hela hennes lilla ansikte - jag gör inte ens maten själv! Jag köper inte ens alltid kravmärkt barnmat! Såna som jag borde inte få ha barn!

13 kommentarer:

Nostalgia sa...

vad för men kan barnet ha av skedskrap runt munnen? :O

Nostalgia sa...

eller få.

Julia sa...

Jag vägrar att tro att mitt barn kommer få sämre tungmotorik och behöva talpedagog för att jag torkar bort gegg runt hennes mun när vi äter. Vägrar.

fenix sa...

de är jättekänsliga runt munnen och använder den för att upptäcka texturer och så vidare. inte så jätteskönt att bli skrapad med sked då. men, jag tror knappast de blir traumatiserade för att man gör det. herregud det har växt upp generationer med ungar som blivit skrapade runt munnen. vad jag vet så har de fortsatt äta mat och haft rätt så schyssta liv.

finns bra mycket värre saker man kan göra. förutom att inte göra egen barnmat på kravmärkta råvaror ;)

Magnus Andersson sa...

Håller med fenix...
De allra flesta växer upp till rätt vettiga varelser ändå (här kanske ditt barns far har annan åsikt), trots den här typen av trauman.

LillaGrå sa...

Uppenbarligen ska inte jag heller få ha barn.
Sen är det ju skillnad på skrap och skrap. Faktiskt.

Säckpojken sa...

Det där med sked runt munnen var intressant!

Ska fråga mina kollegor som fått barn om detta. Ska även passa på att fråga morsan om hon gjorde det på mig och brorsan.

Jag kan inte påstå att jag har problem med mat annat än att det finns rätter jag inte gillar...det samma gäller min bror.

Fast mitt skägg jag odlar kanske har att göra med att hon skrapade mig runt munnen...och nu när jag tänker på det så brorsan odlar ju mustasch.

!

Josefine sa...

nostalgia: det är nog som fenix säger tror jag. jag överdrev nog lite i texten. jag skrapar inte hela ansiktet rent direkt. det är egentligen mest att jag fångar upp det som är på väg att ramla ner från hennes lilla fejs!

julia: ja jag tror inte det heller. finns nog värre saker man kan göra.

fenix: nej, det är klart. brukar vara ganska snäll med mina skrapningar. tar mest bort överflödet. och det sämtsta man kan göra mot sina barn är såklart att inte stressa ihjäl sig över att få till ekologisk närproducerad mat varenda dag! :)

magnus: ja det verkar ju så!

lillagrå: exakt! :)

säckpojken: ja det får du göra! egentligen skulle jag ju själv kunna vara ett bevis på att det pajjar nåt viktigt. jag klarar inte av kladd. men å andra sidan har jag egentligen alltid ätit allt (utom kött) utan några större problem.

Jo tjena sa...

Jisses, ryser i kroppen när du skriver om allt kladd...klarar inte av det. Inte privat iaf. Konstigt nog har jag absolut inga problem med det när jag jobbar på äldreboende.

Men förstår inte riktigt varför det skulle vara skadligt för ett barn om man tar bort lite mat runt munnen med en sked?

Jonna sa...

*ringer socialen*

Sofia sa...

Jobbar med kladdet. Blundar och bara *matglädje matglädje matglädje* (barnmorskans röst). Säkert inte särskilt hälsosamt det heller.
Och det där med burkmat. Enda anledningen jag på senaste börjat fundera på storkok med hemlagat är ur ekonomisk aspekt.

Funderar också på det här med cykel med elmotor. Kan det förstöra min kompetens som förebild i framtiden?
*gäsp*

ksth sa...

Ja herregud - kladdet är nog min största utmaning också, och det blir inte bättre när de blir äldre. Idag berättade min tvååriga dotter att hon "torkade bordet" när hon tog fiskgratängen och smetade ut den omkring sig. Lagade egen barnman gjorde jag i början, utrustad med Johanna Westmans kokbok. Fick slänga allt oavsett vad det var, hon vägrade äta. Bortkastad tid och möda, alltså.

Josefine sa...

jo tjena: ja, jag vet inte riktigt egentligen. känns inte som att det händer så mycket egentligen. min mamma skrapade tydligen hej vilt runt min mun och jag har inga problem alls. det kanske känns obehagligt men det är inget som märks på tintin direkt. jag vet inte. jag får en stark känsla av att de överdriver vissa saker på bvc. ingenting är "inte så bra" det är alltid "det här får man ABSOLUT INTE göra för då kan barnet få problem för RESTEN AV LIVET!".

jonna: ja gör det! hon plågas här. idag åt hon spagetti med köttfärsås. jag tror att den inte var närproducerad. hon kanske... får nåt syndrom nu!

sofia: haha.. jag med. jag tänker "en tugga till en tugga till sen får jag fånga upp det som hänger ner från hakan". ja exakt. priserna. inte kul alls. jag har gjort mat till henne nån gång men den föll henne inte på läppen. det är bara burkmat hon går med på.. kräsen unge.

ksth: ja shit. min extradotter är 5 och ett halvt nu så det är hyfsat lugnt på den fronten. men vi har ju gått igenom alla faserna från två års ålder. det har varit mycket kladd. kladd över hela henne samt hela köket. det blir kul när man får måla om väggarna efter x antal måltider spaghetti med köttfärsås och morotspuréer (fläckarna från helvetet).