fredag 30 april 2010

Musik vid förlossning.

Vi hade tänkt ha med musik till förlossningen. Det blev inte så mycket med det. När vattnet gick på natten stack M och hämtade bilen och jag packade på skakande ben ner de sista sakerna och rafsade ner några cd-skivor. Vi hade ganska nyligen organiserat om bland skivorna på ett helt idiotiskt sätt så jag fick inte med mig något jag ville ha egentligen - mer än Jenny Lewis & The Watson twins (tror jag).

Jag blev igångsatt på förmiddagen dagen efter eftersom värkarna inte kommit igång. Vi lyssnade på P3 under tiden - någon vecka innan hade vi för andra gången på kort tid sprungit på Morgan i Christer och han sa "nästa gång vi ses måste den vara ute". På radion pratade han om något helt bisarrt och jag minns att jag tänkte "herre gud det här är så sjukt! vad lyssnar vi på?". Och sen blev det värre. Musiken. Herre gud. Musiken de spelar i P3 ibland. Den låt jag minns främst är Black Eyed Peas "I gotta feeling" - den texten i samband med djävulska värkar. Det var så fel! Men jag brydde mig inte. Jag hörde i alla fall texten och tänkte "fy fan.. de sjunger på riktigt 'Fill up my cup. Mazel Tov' samtidigt som jag föder barn"

Tonight's the night, Let's live it up, I got my money, Let's spend it up, Go out and smash it, Like oh my god, Jump of that sofa, Let's get, get off.

Let's do it, let's do it, let's do it, let's do it, And do it and do it, blablabla

???

Mot slutet satte vi igång Sophie Zelmani (som jag aldrig hade som något förstaval men det enda som betydde något var att de stängde av helvetes-P3). Sen minns jag inte ens om det var någon musik när Tintin kom för då hade jag glömt allt och såg bara henne och M som satt och grät och jag som utbrast "jag klarade det... HERRE GUD jag klarade det!".

8 kommentarer:

lisa sa...

Jag har funderat en del på det där med musiken. På förlossningen. Om man bryr sig eller inte. Men det är lite just det du skriver om som jag är rädd för, att man ska bli distraherad av att det är något som är så bizarrt jäkla dåligt på radio, så det kanske är bäst att ta med något ändå, ifall man skulle vara sugen och mot all förmodan ha någonslags uppmärksamhet över till vad man egentligen hör. Då börjar den ännu större frågan; vad kan man tänkas vilja ha för musik? Något lungt, något argt, något mittemellanbådeoch? Ojoj, jag har sju veckor på mig att göra den ultimata låtlistan.

Oscar sa...

Första barnet körde vi en rätt soft stil på musiken & till nästa skulle min fru (väldigt bestämt) inte ha någon alls.
Idag skulle jag nog spelat den här för en nyfödd: http://vimeo.com/8322868

Sofia sa...

Jag tror att det fanns en ipod i en väska någonstans. Men vi lyssnade aldrig på något. Jag minns det inte som tyst dock. Knappens hjärtslag var igång hela tiden, jag minns dem som ett trygg konstant. Plötsligt kunde jag lägga märke till dem igen och jag minns en känsla av att det här var det naturligaste ljudet just då. Inte på ett pretentiöst frälst födande-madonna-vis utan en känsla av att det var ett ljud som jag inte uppfattade som störande. Radio skulle varit, för mig, att behöva bearbeta och reagera på intryck från en värld utanför förlossningsavdelningen, och det var en värld jag bara var vagt medveten om och helt ointresserad av i det läget.

LillaGrå sa...

Vi hade ett par cd-skivor med oss, fullmatade med musik vi gillar och med låtar som alla kändes mer (eller mindre) okej att ha på i bakgrunden och att välkomna bebisen till. När V till slut kom spelades Håkan Hellströms Ramlar...

lillräven sa...

Å herregud, jag ser detta framför mig med all tydlighet! Fy fa-an för dagens P3... jag vet att jag är tant, men det VAR bättre förr! Underbara bilder på lilla Ärtan, hon ser verkligen ut som en liten ärta där, världens sötaste. Haha, känner verkligen igen mig i slutskedet där också... Ola grät som aldrig förr, och jag upprepade om och om igen: "jag kan inte fatta att det är över"

emster sa...

Fin historia.

Hur får man med sig musik till bb? Kan man logga in på sin spotify?

Sofia sa...

Emster: Bra fråga. Vår barnmorska på mödravården pratade om att ta med sig "egen bandspelare".
Muffin: Hur gör man?

Josefine sa...

lisa: jag brydde mig egentligen inte så mycket. det var mer att det kändes bisarrt med P3:s helt sjuka musik. där var inget kul på nån annan station och skivorna glömde vi bara. jag var ganska långt borta. men jag tror som du att man behöver lite olika musik. arg, lugn, upptempo, långsam osv. fast i värkarna finns det bara man själv inne i huvudet. så var det för mig i alla fall. hoppas det går bra för dig!

oscar: jag undrar hur det skulle bli nästa gång. finns dock ingen planerad sån men rent hypotetiskt tror jag inte att jag skulle bry mig så mycket den här gången heller (I love you lustgasen). och herre gud vad fin den var! the morning benders. hade jag inte hört innan. tack för tipset!

sofia: ja, det var lite blandat. långa stunder kan jag inte alls minnas att det fanns någon radio igång. då hörde jag bara hur jag andades, lustgasen, och hjärtat.

lillagrå: det är så roligt att det var just ramlar ni spelade då! lille v som ramlar dåliga gatan fram :)

lillräven: ja det var fan mycket bättre förr! står inte ut med p3. lyssnar nästan aldrig på p3 just för den sakens skull och för (varning för ännu mer gnällig tant)skitstöriga jobbiga program med skitjobbiga programledare. alltså. jag var så förbannat stolt över mig själv. jag kollade på tintin men var så oerhört uppfylld av vad jag åstadkommit. kunde verkligen inte fatta att jag tog mig levande genom den pärsen. tog en lång stund att landa och fatta att hon var ute.

emster: på vår förlossning hade de en cdspelare. annars vet jag inte. harhört om folk som haft med sig brända skivor som cd-sperlarna sen inte kunnat spela upp. så jag vet inte.

sofia: haha.. ja det sa de till oss också. bandspelare. hahaha.