tisdag 3 mars 2009

Hemma i sjukdom.

Vi vegeterar hemma idag. Jag är sjuk. Lilla S:et är sjuk. M är nog lite halvkrasslig han med även om han inte låtsas om det - men det är han som sköter det ultrasnoriga barnet i alla fall medan jag försöker sova bort den här förbannade förkylningen/förlamningen av alla sinnen.

S:et har hunnit gå igenom det här hemmets snippor/snoppar i antal ett par gånger samt spekulerat i när vi egentligen kan tänkas ha tid att baka mintchokladmuffins (aldrig - hatar mint. men det kan man knappast säga till ett barn som tittar på en med hundögon som rinner oavbrutet.). Jo just. Hon har även spelat Myror i Brallan-spelet "Gissa bajset" på bolibompas sajt så många gånger att till och med jag kan alla bajskorvarna nu. Känns skönt att kunna utveckla sin lilla hjärna så på det sättet nästan helt utan ansträngning.

Jag insåg just att jag egentligen vill läsa "Howards end" men nu har jag redan börjat på Tidsresenären så nu får jag fortsätta. Ja det är sådana funderingar min hjärna mäktar med en snorig dag som denna.

Dagens lyckoupptäckt: De hade fått in potatisgnocchi på ICA igen. De har varit spårlöst försvunna en tid och nu ska jag passa på att ge er ett recept som går på nolltid att göra och som blir supergott.

Koka en påse potatisgnocchi enligt anvisningarna.
Skölj dem så att de svalnar.
Fräs dem i lagom med olivolja tills de får en fin gyllengul yta.
Smula (ett halvt paket blir det ungefär) 70 g kvibille ädelost (30%) över gnocchin samt en påse babyspenat.
Fräs tills det ryker och är mjukt.
Strö grovmalen peppar över.

Ät körsbärstomater till det. Helst ekologiska.

11 kommentarer:

Tinalinatiny sa...

Krya på er! Usch & fy för att vara sjuk.

Potatisgnocchi låter intressant, men det tror jag inte finns här, haha. Men jag ska kika eftet det för det lät himla gott det där. Pastahyllan eller? :)

Jenny sa...

Crazy. Har precis skrivit ett inlägg om hur jag i morgon tänker kokettera med min matlåda på jobbet eftersom jag har gjort potatisgnocchi from scratch i dag. Men det är enklare att köpa på ica och ditt recept låter gott. Krya på dig!

Anonym sa...

Förr älskade jag silver och gillade inte alls guld, men nu gillar jag guld mer än silver, jag upptäckte att det skimrar så fint till mitt hår.

Det där receptet måste jag testa!

Men stackare, du blir ju aldrig frisk! Du måste ha dålig karma eller nåt...Krya på dig!

kram

Anonym sa...

Sv: ja det är ju verkligen bra att gå på cellprovstagning. En jäkligt billig livförsäkring! Och som du sa, de tar ju bort den sjuka delen innan det gått för långt!

Kram på dig

Caravaggio sa...

Vad är skillnaden mellan potatisgnocchi och vanlig gnocchi? Båda är väl gjorda på potatis?

Dessutom så funkar gnocchi [gnok-ki] bäst med ketchup alternativt med pesto.

Anonym sa...

Gu' vad gott det lät. Nu blev jag tokhungrig och inga affärer är öppna klockan 23.20. Lär drömma om gnocchi istället.

Krya på dig, från en sjukling till en annan.

Josefine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Josefine sa...

tinalinatiny: tack! de finns bland den färska pastan.

jenny: oj det var ambitiöst! ska också testa nån gång. har bara varit lite för lat... och tack!

sassy: ja testa.. det är skitgott! kram

caravaggio: eh okej. nej det är ingen skillnad. uttalet kunde jag. men jag har hört fullständigt felaktiga varianter som "notchi". usch nej. ingen ketchup.

lilla grå: haha... ja man kan verkligen få sug! krya på dig du med! kram

Caravaggio sa...

Det slog mig nu att man ju faktiskt skriver [njok-ki] om man ska skriva svensk påhittad fonetisk men jag litar på att du kunde det.

Ketchup är det godaste som finns i hela världen.

Anonym sa...

Vad tror du om att byta ut ädelosten mot fetaost? Kan det bli bra?
Undrar Anna

dag för dag sa...

Mums! Älskar gnocchi! Kan man äta i stort sett varje dag om det inte vore för att de är ganska dyra. Göra själv går ju hur bra som helst men det tar en stund.

Lilla S:et är ju galen i gnocchi så det blir ju en del av det förstås.

Hoppas du mår bättre snart.