torsdag 26 mars 2009

Hur många frågor kan man ha om Ronja Rövardotter?

Jag ligger i soffan. S.et tittar på Ronja. Jag är döende i trötthet. Ska sova en stund tänker jag.

Det blev ca fem minuters sömn i en lucka mellan de oerhörda mängder frågor hon plötsligt hade angående filmen. Här är några exempel.

* Varför har de inte vanliga blöjor?
* Varför fanns det inga affärer då?
* Gillar inte Ronjas mamma och pappa Skalle-Per?
* Gillar Ronja Ryssland/mig/dig/pappa?
* Varför har inte Ronja träffat oss?
* Varför är inte Ronja på riktigt?
* Hur gammal är Ronja?
* Varför har de inga kläder på sig?
* Vad är "i smyg"?
* Hur långt in i skogen bor rumpnissarna egentligen?

Ha i minnet attt jag tvingades svara på samtliga - man kan inte undvika frågor från en 4-åring. De bara upprepar och upprepar tills man svarar.
.....
Syskonkärlek alltså. S körde just in båda tummarna i Rysslands mun och tvingade ner hans huvud mot soffan. Tur att jag inte sov mer än fem.
....
Ronja gråter efter att Birk återvänt till sina föräldrar efter fångenskap i Mattisborgen

S "Hon gråter för att hennes pappa är dum i huvudet. Eller hur. Han är verkligen dum i huvudet".
Se där så bra hon lyssnade förra gången vi såg filmen och jag svarade på alla frågor. Hon snappade dock inte upp "män i medelåldern har ibland lite problem med att uttrycka känslor och ibland har de också problem med en viss grad av tjurighet även tjusigt kallad stolthet (till dumhetens gräns)". Nästa gång kanske.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, S:et verkar vara en mycket eftertänksam ung dam, tur att du lär henne lite lättsammare sysslor som shopping så att hon inte grubblar alltför mycket!

Ha det så kul i Malmö!

kram

Jo tjena sa...

Hahaha åh jag har ont i magen av allt skratt

Tinalinatiny sa...

Jag skrattar högt här i soffan! Hahah.

egarcia sa...

Hej hej, nu är det här svaret rätt sent och efter helt fel inlägg men jag ville ändå svara att:

Angående att ni (du och Mike) träffades via bloggen....tycker inte det var töntigt, mest coolt faktiskt. Modigt också... =)

Har träffat några som man "lärt känna" via nätet i verkligheten och det är så lätt att man blir besviken.
Det värsta är nog min polare som snackat aslänge med en kille och sen drog till en annan stad för att träffa honom och väl hemma hos honom ser hon hans säng....bäddad med batmansängkläder.

Blue sa...

Jag har en fråga till...bara för att poppa ett par blodkärl till :o)

Hur irriterande är egentligen Birk hela tiden i filmen eftersom han envisas med att säga "söstra mi" med sådana usla actingskills att mina tår knollrar sig?

Varför säger han söstra mi...varför varför varför?

:-p