måndag 1 februari 2010

Böcker.

Jag läste nyss ut Jeanette Wintersons Det finns annan frukt än apelsiner. Det var en fin bok. Inte minst rolig. Det är Wintersons debutroman från 1985 och det känns att det är ett förstlingsverk emellanåt (men ändå.. vilken debut!)

Styrd av sin frireligiösa moders järnhand växer Jeanette upp i en grå industristad i norra England. Varje söndag hänger hon och modern en filt över tv:n och lyssnar på missionsrapporter på radion. Jeanette finner värme och trygghet i den frikyrkliga gemenskapen och drömmer om en framtid som missionär.
Tills hon en dag förälskar sig i en annan ung kvinna. Familjen och den annars så älskvärda församlingen vänder den sextonåriga Jeanette ryggen. Utsparkad från hemmet tvingas hon försörja sig på att köra ut glass och sminka lik, och Jeanette ser allt tydligare att världen inte är så enkel som man lärt henne. (Källa)

Jag väntar på att Oksanens Utrensning ska dyka upp men tills dess läser jag Philippe Claudels Grå själar.

Eftersom mina fötter är iskalla och jag är lite seg idag ligger jag under filten i soffan med min lilla tigerunge och väntar med att besvara kommentarer till imorgon. Jag ska dock ge mig ut i ett annat bokärende lite senare. Jag köpte Alice Munros Kärlek vänskap hat i torsdags. Började läsa den och plötsligt tog historien en mycket märklig vändning. Men det gjorde den inte egentligen - det är min pocket som är felhäftad. Det hoppade från sidan 32 till 257 och sen till sidan 60 och så vidare.
Ska se om de har lust att ge mig en ny. Fick inget kvitto eftersom deras maskin krånglade.
..
Grå själar på paus. Utrensning väntar på mig runt hörnet.

3 kommentarer:

kryddan sa...

Minns den där boken, winterson alltså. Jag var i tonåren när jag läste den och minns att den gjorde intryck.

Man kanske ska bli tonåring igen, och orka läsa lite vettiga böcker. Eller nej förresten, det var väl typ det enda jag gillade med att vara tonåring.Det och att det inte hängde och slängde från kroppen.

Kanske bättre att ta sig i kragen och börja läsa vettigt igen istället.

Jo tjena sa...

Åh, mer boktips =) Låter som en bok för mig. Ska snoka upp den så fort jag är klar med "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". En väldigt rolig bok för övrigt.

Josefine sa...

kryddan: ja jag läste och massvis av bra böcke rnär jag var i tonåren. fast det gör jag nu med. jag får mina läs-stim och läser massvis på några veckor och så stannar det av ett tag (eller saktar ned). Wintersons "Fyrväktaren" ska ju också vara väldigt bra! Men som du säger.. i övrigt var det inte mycket bevänt med tonåren (vill icke tillbaka).

Jo tjena: ja kolla den! den gick snabbt att läsa och var väldigt fin. Jag börjar bli lite sugen på den där Hundraåringen - det är många som säger att den är så himla rolig.