torsdag 11 februari 2010

Bokenkät.

Som läsare är jag: Periodare. Jag läser mycket och ofta men ibland kommer jag in i bokstormar där jag kan plöja böcker ett par veckor och sedan blir jag trött och kommer av mig och det blir mindre lästid per dag i några veckor. Ibland ingen bokläsning alls. Då blir det tidsskrifter och tidningar i stället.

Som bloggare är jag: Rörig, vardaglig.. men det tycker jag själv är skönt. Jag känner att jag kan skriva om det som faller mig in (även om mycket som jag tänker på, eller stora delar av min person inte alls är med här). Stressad ibland. När ska jag hinna skriva? Och svara på kommentarer. Hinner jag svara på kommentarer OCH skriva nytt inlägg? Men jag försöker att strunta i det och ta det när jag faktiskt har tid.

Senast lästa bok: Vi i villa av Hans Koppel. Den var svart kan man säga. Men den var också väldigt rolig.

Senast påbörjade bok: Grå själar av Philippe Claudel. Sen påbörjade jag Kärlek vänskap hat av Alice Munro för någon vecka sedan. Det visade sig att den var felhäftad så jag fick hämta en ny på Bokia men då hade jag redan hunnit börja på en annan bok så den ligger och köar just nu.

Senast köpta bok/böcker: Sofi Oksanen - Utrensning, Liv Strömqvist - Einsteins fru, Hans Koppel - Vi i villa, Alice Munro - Kärlek vänskap hat, Jeanette Winterson - Det finns annan frukt än apelsiner, Zadie Smith - Om skönhet, Maria Gripe - Tordyveln flyger i skymningen

Favoritdeckarförfattare: Jag läser ytterst sällan deckare. Men det beror inte på något genreförakt (man behöver inte nödvändigtvis vara föraktfull bara för att en viss genre inte tilltalar en så mycket) utan mer... ointresse bara. Det finns så många andra böcker jag vill läsa som går före. Denise Minas Död i Garnethill triologi gillade jag. Och jag tyckte att Händelser vid vatten av Kerstin Ekman var väldigt spännande.

Jag läser allt av: Anaïs Nin, Sara Stridsberg.. hmm.. jag vet inte. Donna Tartt kanske men det är ju ganska enkelt med tanke på hennes sparsamma utgivning.

Jag läser helst inte (genre/författare): Det är kanske deckare då. Men det är egentligen inget aktivt beslut. Det har bara inte blivit så många deckare. Blir jag tipsad om en riktigt bra bok som råkar vara en deckare läser jag den naturligtvis. Och samma sak gäller med alla genrer. Jag tycker att det är en lite märklig inställning överlag att döma ut en hel genre av film eller böcker. Vissa genrer består kanske (och det är verkligen ett kanske!) av fler dåligt gjorde verk - men det i sig betyder ju sannerligen inte att ALLA verk inom den genren är dåliga. Långt ifrån. Nej. Jag försöker nog rent allmänt hålla mig ifrån att döma ut genrer.

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Konst, foto, mat, litteratur, mördare (eh, gemensamt intresse med M).

Förutom svenska läser jag gärna: Engelska i så fall. Men det är sällan. Alldeles för sällan. Det borde jag göra mer. Försöka liva upp den där gamla dammiga skolengelskan.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Alice Munro blir det. Den är redan påbörjad och nu har jag ett exemplar där sidorna kommer i rätt ordning.

Högst upp på min bok-önskelista just nu står: Sara Stridsbergs nya som kommer i mars. Darling river heter den. Och sen så läste Book of Miri-Miri Joyce Carol Oates A fair Maiden och den blev jag väldigt sugen på. Så då blir det nog lite bok på engelska.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: Anaïs Nin, böcker jag tyckt om men inte har själv som känns viktiga. För jag är så väldigt materialistisk att jag gillar att ha mina böcker här i hyllan. Kunna ta på dem och titta på dem. Ta ner dem. Bläddra. Minnas.

Enkäten hittade jag här!

6 kommentarer:

Jo tjena sa...

Det är något utav det bästa med din blogg man får så mycket lästips =)

Mr Elway sa...

Håller med Jo Tjena. Ligger en leverans från Adlibris och väntar där hemma nu efter tips här...

Josefine sa...

Vad roligt att ni tycker det! Det blir jag glad för!

Sofia sa...

Åh, jag är supersugen på Sara Stridsbergs nya, älskade "Happy Sally"!
Min enkät (tänkte också!) kommer vara misstänkt lik din, vi tycker så himla mycket samma :)

Fifi sa...

Åh, en ny av Stridsberg? Den ser jag fram emot!

Vi får ta en spontanöl snar!

kram

Linda sa...

Jag håller med andra om att jag gillar dina boktips. Därför tänkte jag ge några egna tips på mina favoritböcker.

Siri Husvedt - Vad jag älskade
Haruki Murakami - Norwegian wood
Jonathan Safran Foer - Extremt högt och otroligt nära
Jeffrey Eugenides - Middlesex
Nicole Krauss - The History of love

Vill också tipsa om boktipset (http://boktipset.se) som du definitivt borde gå med i om du inte finns där.