torsdag 25 februari 2010

Radio.

Jag åkte bil i närmre två timmar igår och då hann jag höra både Språket i P1 och SR Minnen. I Språket var där som vanligt folk som tycker att det går utför med det svenska språket ("kan man inte bromsa utvecklingen"). Och så någon som hade retat upp sig på att att hans skrivprogram i datorn visade att han skrivit fel när han faktiskt inte alls hade gjort det! Han: "jag vill inte göra mig märkvärdig men jag är copywriter..." Okej. Jag vill inte göra mig märkvärdig men jag är ihop med en copywriter och jag tycker att det är löjligt att bli skitförbannad för att word visar att "bondpojk" är felstavat. Herre gud! Skit i de där röda strecken. Är du rädd för din dator? Fast värst ÄR alltid språkpoliserna som bara "åh nej inte använda några FULA ord, inte utveckla språket - det är FEEEEL". Ring inte in till Språket då. En språkprofessor kommer bara säga "ja språket har alltid utvecklats och det kommer det alltid göra - man kan gilla det eller inte men det fortsätter utvecklas ändå."

Sen var det SR Minnen och en intrevju med sveriges första kvinnliga taxichaufför. Bengt Feldreich var nervös när han skulle åka med henne. Gubb-taxi-chaufförerna skrattade och sa "ja hö hö hö... vi får se hur det här går...". Sen undrade Bengan vad hon var "nervösast för" och det var att inte hitta alla gator. Men Bengan trodde minsann att hon egentligen var mest nervös för "figurerna som dyker upp nattetid och har tagit sig en tår".

Jo, så var det Nya vågen och en intressant intervju med Katarina Wennstam, Karin Alfredsson och Annelie Brännström Öhdin. Det var ett samtal som handlade om att använda deckare som plattform för att föra/starta en samhällsdiskussion.

Jag älskar verkligen P1 ibland.

1 kommentar:

LillaGrå sa...

Så värt att kunna lyssna ostört på radio!

Det där med språkutveckling: Håller med! Fast jag kan tycka att det är oroväckande mycket konstiga grammatiska fel som förekommer. Idag hörde jag på nyheterna "...slått alla rekord". Kan ju tycka att de åtminstone i en nyhetssändning skulle använda korrekta böjningar av ord. Före det läste jag i en tidning stavningen "låstnade" på "lossnade". Då ifrågasätter jag varför man inte använder sig av ett ordbehandlingsprogram och kanske ändå kollar igenom där det lyser rött?
Inte för att jag är perfekt, men då jobbar jag inte på nyheterna eller som krönikör i en tidning heller...