måndag 8 februari 2010

Vi i villa.

Nu tänkte jag börja härma Celina som när hon läser en bok lägger in en bit av den i sin blogg.

Har idag påbörjat Vi i villa av Hans Koppel (som en är en pseudonym.. eventuellt Jonas Karlsson enligt några olika gissningar på nätet). Den är rolig som fan! Öppnade den efter att Utresning tog slut (läs den! jag menar verkligen: läs den!) och det blev ett rejält hopp (men ett lyckat). Det var längesedan jag läste en bok som är så.. kul.. har redan skrattat rakt ut flera gånger.

I den här scenen sitter huvudpersonen på en krog med sina innebandy-kompisar. Han har repat sin kompis Martins splitternya jeep med sin nyckel på natten på grund av flera olika orsaker. Innebandy-kompisarna diskuterar repan och förutsätter att det är de som bor i det fattiga huset uppe i backen.

Martin:
Jag kanske ska gå dit och snacka lite med farsan, visa bilen och se vad som händer.
Du sitter och lyssnar och väntar och plötsligt säger du orden, uttalar dem faktiskt, låter det skamlöst korkade påståendet lämna din mun:
Det är den kungliga svenska avundsjukan.
Denna urgamla lögn, detta ohederliga argument som åberopas av de oförtjänt framgångsrika så fort de blir ifrågasatta, denna idiotiska dumhet, denna klyschornas klyscha lämnar dina läppar.
Det blir tyst runt bordet. Har de genomskådat din bluff? Är du avslöjad? Andlösa sekunder av spänning.
Sedan:
Verkligen
Exakt.
Precis vad det är.
Ingen får ha det bra, alla ska ha det lika dåligt. Det är samma gamla DDR-tänk rakt igenom.
Du blir varm i kroppen av allt medhåll. Du undrar stillsamt om det är så här det ska vara, om det är så här det fungerar. Att man gör succé när man säger det förväntade och
ogenomtänkta. Kan det vara så enkelt?
Och i så fall, hur upprepa kvällens succé? Hur toppa? Kanske försvara kungahuset. Hävda att det blir dyrare med president och att kungen gör ett bra jobb.
Livet öppnar sig.
Ändlösa möjligheter.

6 kommentarer:

Medelklassman sa...

Det blir ett inköp på den ser jag, Jonas Karlsson eller inte. Pocket, finns det?

Josefine sa...

Ja det finns på pocket! Jag har bara läst halva men jag tror nog att du gör rätt i en inköp.

Jenny sa...

Ha ha, jag läste inlägget innan före detta och tänkte att du faktiskt läste Vi i villa, alltså den där tidningen som alla villaägare får (den finns väl?) och ironiskt skrev att den var mörk. Och då har jag ändå läst boken Vi i villa! (gillade också, intressant med Jonas Karlsson-spekulationen)

Jenny sa...

Ja, alltså jag läste det senare inlägget före detta... Asch du fattar va.

Medelklassman sa...

Nu har jag köpt och läst några kapitel. Jädrar så cyniskt och deprimerande. Hemskt.

Det är just för att inte bli såndär som jag vräker ur mig all skit i skrift istället.

Men oerhört bra. Tack för lästipset!

Josefine sa...

jenny: hahaha... herre gud vad kul! :)

30+: nej nån munter läsning är det ju inte direkt. tycker att scenerna med hans dotter är hjärtskärande. jävla ungar. jävla tjejer.