tisdag 16 februari 2010

Bråttom med böckerna.

Idag har jag inte tid med bloggen. Jag har just plöjt igenom Sputnik älskling och tänker nu kasta mig in i nästa bok innan den lilla sovande bebisen vaknar igen.

Ikväll ska jag med Helena på Fanny Ambjörnssons föreläsning om färgen rosa.

"16/2: DEN FARLIGA FÄRGEN? ROSA SOM KÖNSMARKÖR, JÄMSTÄLLDHETSSYMBOL OCH MOTSTÅND

Varför är rosa en så laddad färg? Hur kommer det sig till exempel att man ofta hör hur småbarnsföräldrar aktivt undviker den rosa färgen till sina döttrar? Eller att de av helt andra anledningar låter bli att köpa rosa kläder till sina söner? Om färgen rosas betydelser och föreställningar om genus, sexualitet, jämställdhet och queer i det samtida Sverige."

11 kommentarer:

Jo tjena sa...

Ååååh nu blev jag avundsjuk! Jag vill också gå på den föreläsningen! Du måste berätta sen hur den var =)

Nostalgia sa...

jag tycker verkligen om rosa, har aldrig haft några problem med att klä mina söner i rosa heller, lika lite som att jag skulle haft problem med att klä döttrarna jag aldrig fick i rosa. skulle skita i om genusfolk hade åsikter om det faktiskt.
ja, berätta sen om föreläsningen :)

Kråksång sa...

Åh! Hon är grym!

Så är hon ganska snygg också...Jag satt bredvid henne och råkade spontanflirta lite på ett symposium...innan jag visste vem hon var. Bara lite sådär trevlighetsflirt med grannen du vet. Det var lite pinsamt sen när hon dagen efter ställde sig upp och visade sig vara självaste Hon... Kändes ju lite offside.

Josefine sa...

Jo tjena: ja det ska bli skitkul!

Nostalgia: Nej, men många har ju problem med rosa. Och det är det föreläsningen handlar om - varför det blivit en så problematisk färg. Färgen har laddats med så många saker som egentligen inte finns I färgen utan som bara tillskrivs den utifrån. Jag gillar också rosa, precis som nästan alla andra färger. Men jag skulle knappast stassa upp min unge (kille som tjej) i rosa från topp till tå. Lika lite som i bara blått alltid eller svart alltid eller vad som helst. Blandat är bäst tror jag både vad gäller kläder, leksaker, sagor osv. För alla barn. Tror egentligen inte heller att "genusfolk" är de som tycker något om att man klär i rosa utan snarare folk i allmänhet. Det anses bland många konstigt om man klär sin son i rosa (eller bara som ett statement och inte som ett val man gjort för att färgen är så fin), det skulle nog inte anses som det bästa i "medvetna" umgängeskretsar om man klädde sin dotter i mycket rosa osv. Extremt laddad färg är det får man säga. Väldigt intressant ämne i alla fall. Färgen kan ju betyda helt olika saker beroende på i vilken sammanhang den används i.

Josefine sa...

Kråksång: hahaha.... fan vad kul! Ja jag gillar också verkligen Ambjörnsson.

Fifi sa...

Åh, fan, den föreläsningen hade jag velat gå på!
Jag älskar ju rosa och jag tänker inte sluta ha rosa på mig bara för att jag har vuxit upp och ska vara vuxen. Och får jag barn kommer de att få rosa kläder, oavsett kön! Sedan ska de ju få kläder i alla andra färger också förstås…

kram

Jonna sa...

Innan vår unge kom färgade jag alla ärvda rosa kläder härligt neutralt bruna. När hon sen visade sig vara tjej öppnade vi paket efter paket med nya rosa kläder och eftersom jag inte hade tid (ok, en nyfödd tar inte så mycket tid, men allt är relativt) att hålla på och färga kläder och ha mig så kapitulerade jag. Och nu ett och ett halvt år senare börjar jag tycka att rosa passar henne riktigt bra, precis som alla andra färger (jag tänker faktiskt ganska ofta "gud så bra hon passar i rosa/blått/rött/lila/grönt/gult/svart!" inte aaalls objektivt såklart). Nu köper jag till och med själv ett rosa plagg till henne occasionally. Det känns riktigt skönt att ha avkodat färgen rosa. För egen del alltså, jag anspelar inte på att ha löst några stora frågor i samhället i stort :)

Anonym sa...

Du måste berätta om föreläsningen sen! Jag håller väl med ungefär det du säger, klart man kan ha några plagg i rosa (och i vilken färg som helst) men jag skulle inte klä "min k. dotter om jag hade någon" helt i rosa - men inte helt i gult eller svart heller för den delen... Visste du förresten att på typ 1700-talet ansågs rosa vara en manlig färg?

Nostalgia sa...

jag tror att 'genusfolk' är de som skulle ha åsikter om jag klädde min dotter i rosa klänning. att jag skulle göra henne söt och gullig, svag och ett offer. det är iaf vad det verkar som när jag läser bloggar som ofta tar upp ämnet.
men det är ju lite märkligt hur det har blivit. det är ju bara en färg. :)

Anonym sa...

Fram till ett par decennier in på nittonhundratalet var rosa pojkfärgen. Som medlem i den röda familjen ansågs den för aggressiv för flickor och man föredrog att klä flickor i milda blå toner som var mindre hotfulla och förde tankarna till Jungfru Maria som är associerad med färgen blå.

Att rosa väcker så starka känslor hör inte till färgens egenskaper, utan till de konnotationer vi gett den i dagens samhälle. Det är alltså inte vår attityd till färgen i sig, utan att automatiskt nedvärderar det mesta som associeras med flickor/kvinnor oavsett hur vad som associeras med kvinnor fluktuerar.

Vi kan knappast räkna med att påverka dessa attityder genom att fokusera vår frustration på enskilda företeelser (som färgen rosa, som vi upplever som knapsu).

Om jag skriver ett statistikprogram som är viktat så att män ger tyngre utslag, så spelar det ingen roll om jag ger kategorierna "pojkar" och "flickor" formatnamnen "blå" och "rosa" - den underliggande datan processas på exakt samma sätt även om jag undviker att kalla variabeln "flickor" för "rosa". Utslaget ger ändå fördel till pojkar.

Ta till exemepel förmågan och viljan att knyta täta vänskapsband. Tillskrivet män bland de gamla Grekerna och Romarna - tillskrivet kvinnor bland oss idag.

Hög status i antiken, låg status idag.

Rosa är bara ett Blattamotrick.

(Ovanstående är åsikter, och inte oemotsägliga sanningar, men jag är för trött för att använda kvalificeringsord)

mvh
Jessica

Lillräven sa...

Jag har två döttrar och undviker nog rosa till viss del... men mest för att jag tycker det är provocerande att vårt samhälle så snabbt vill dela upp nyfödda i kön. En snabb titt i en leksaksaffär eller klädaffär och man kan se vilken avdelning som riktar sig till flickor resp pojkar. Jag älskar en del nyanser av rosa och har inga problem att använda de själv eller på mina döttrar.... men inte för att underlätta för alla människor i samhället att snabbt kategorisera min bebis. Helst önskar jag alla pojkar och flickor så mycket olika färger som möjligt så länge som möjligt. Sen blir det ändå bara svart för hela slanten. :D