onsdag 2 juni 2010

Förnedrade på Applåd, Liseberg.

Igår var vi och blev förnedrade på Applåd på Liseberg.

Vi hade först lyckats få S:et att åka Rabalder (den gick för snabbt tyckte hon) och sen var det dags för mat för de två vuxna. Den nästminsta tuffingen deklarerade att hon minsann inte tänkte äta en enda bit för hon var redan proppmätt sen glassen innan. Visst. Det är lika bra. Otaliga är de gånger vi betalat mat för 60-70 spänn för mat som sedan blivit slängd efter en eller två tuggor. Vi beställde alltså ingen pizzabuffé till henne. Sen fick vi hämta (de för övrigt äckliga pizzaslicerna) och började äta. Till slut fick vi S:et att åtminstone ta en tugga av en av mina bitar. Hon gnagade av en ananasbit, tog ett bett på en M:s bitar och sen sa hon bara "nej jag är inte hungrig jag vill inte äta".

Vi får in kvittot och vad står det där? Jo men visst. Två pizzabuffé och en barnbuffé. M säger till servitrisen att vi inte köpt någon barnbuffé. "Jo det fick jag sätta..." säger hon lite osäkert. "Ja men hon har ju inte ätit", säger M. Då hämtar hon den ansvariga tjejen i tjugoårsåldern som kommer in med ett vackert litet översittarleende.

- Vad kan jag hjälpa till med här?
- Ja, vi har inte beställt någon barnbuffé, säger M
- Nä men vi såg henne äta.
- Men hon smakade två tuggor på våra bitar!
[nu ler hon hyfsat stramt och drygt]
- Alla här såg henne äta två slicer!
- Eh.. nä. Det gjorde hon inte. Hon tog två tuggor av oss!
[nu ljuger hon oss rakt upp i ansiktena en gång till också]
- Vi stod där inne allihopa och såg henne äta två slicer.
- Det gjorde hon inte men vi får väl ta det då

Under tiden har Tintin lyckats få in ett finger i hennes nyckelring som är en sån där grej som en lång tunn tråd dras ut ur. Den ansvariga marscherar iväg, Tintin håller i nyckelringen vilket resulterar i att stolen börjar vippa över och är på väg att välta men M lyckas fånga upp den. Då rycker den ansvariga åt sig nyckelringen och stormar iväg utan ett ord.

Hade hon sagt "vi såg henne smaka så nu får ni betala" då hade det varit helt lugnt för min del (även om jag hade tyckt att det också var helt rubbat men då hade hon åtminstone inte ljugit och i samma andetag låtit oss förstå att VI var lögnare och snyltare). Men nu stod hon och LJÖG och sa att de sett henne äta två hela stora bitar (alltså, den dagen S:et gör det kommer jag att vara minst sagt förvånad - hon äter aldrig någonsin såna mängder när vi är ute). Hade det funnits en rimlig chans för att S:et skulle äta om hon fick mat så hade vi naturligtvis beställt åt henne också men nu sa hon att hon inte var hungrig och att hon inte tänkte äta även om vi beställde till henne. Sen kan jag även tycka att det inte vore orimligt att be om ursäkt för att hon nästan välte vår ena unge.

I övrigt var det en väldigt fin kväll. Jag fick åka Flume ride! (den gick också lite snabbt tyckte S:et och sen vill hon gärna tipsa andra om att ta med paraply om de ska åka den)
Och tips från oss vuxna är att inte äta på Applåd. Någonsin.

23 kommentarer:

k sa...

det är sådana här gånger jag finner bloggvärlden fantastisk. hoppas många läser, och att ansvariga från stället på något sätt reagerar och kompenserar.

snellie sa...

Men vilka as.

Medelklassman sa...

Råttan på repet etc. Förmodligen har väl de stackars sura tjejerna ett riktigt as till chef som hetsar dom att behandla kunderna som skräp.

Unknown sa...

ÅH! Det är sånt man är sur på för evigt. Och aldrig aldrig kommer över. Sjukt fittigt beteende!

Josefine sa...

k: ja, jag funderade en stund på att gå in och säga att även vår bebis tog en smula och att jag ville betala för bebisbuffé.

snellie: ja, vi var inte så nöjda just då i alla fall.. :)

30+: Troligen är det så. Men hon hade åtminstone kunnat försöka vara lite trevlig när hon skändade oss!

maja: haha.. jag vet. sånt här kan äta på mig i evigheter. vad man skulle ha sagt egentligen men som man kom på för sent. kommer att störa mig på den förbannade restaurangen varenda gång vi går förbi där troligtvis.

Jo tjena sa...

Men jävlar vilken dålig service! Och att inte ens be om ursäkt för att hon nästan välte er bebis...vissa människor borde inte få jobba med serviceyrken alls.

LillaGrå sa...

Fy vilket sätt. Så jäkla snålt och att dessutom ljuga, som om man inte skulle veta själv vad som är sant? Och när de vet att man själv vet...

Synd att jag inte bor i, eller ska till, Göteborg så att jag hade fått bojkotta det där stället. Hoppas som k att många läser.

Kram!

Oscar sa...

Menar du seriöst att ni betalade för en barnbuffé? Vet från läsandet av M:s blogg att där finns någon pervers njutning i att bli överkörd av Göteborgs mindre trevliga sida, men nån gräns får det väl ändå finnas! Vet att jag kanske inte är så trevlig nu, men ställning tar man väl på plats och inte sen vi sin blogg hemma i bostadsrätten:|

Josefine sa...

jo tjena: ja, det kändes riktigt skumt att hon inte ens kommenterade det med tintin.

lilla grå: ja verkligen. jag fattar verkligen att de inte gillar folk som snyltar och så men att de på riktigt står och hittar på saker de sett.. herre gud.

oscar: det var väl ställning vi tog genom att diskutera saken med den som var ansvarig för restaurangen eller? hennes skitotrevliga bemötande tycker jag inte är något konstigt att blogga om. hon gick dessutom därifrån utan att egentligen avsluta diskussionen. vad har vår lägenhet öht med saken att göra? dålig service är dålig service.

Jonna sa...

Jag hade gått utan att betala alls. Att bli anklagad för att ljuga är mitt värsta.

miri sa...

vilken hemsk människa! och jag avskyr folk som inte kan stå för sin åsikt själv och måste hitta på massa ljug för att få nåt slags argumentalt övertag, som att "alla såg att hon åt två slicer". yeah right, alla som jobade och var där bah kom fram till henne och sa: det där barnet åt två slicer bara så du vet! (lustigt hur alla "såg" samma lögn.) det är så jävla fegt.

- sa...

på lisebergs uteservering vid stora scenen vägrade de servera något annat än alkohol för om jag ville ha något annat (gravid) fick jag inte sitta där ute utan vara god att flytta inomhus. fantastisk service.

emster sa...

jag har nog problem men jag blir så sjukt provocerad av sådant! jag vill typ gå in på applåd och ba "hej jag vill bara säga att jag INTE tänker äta här för ni är SJUKA I HUVET!".

Men jag behärskar mig. Dessutom är det långt till Göteborg.

Anonym sa...

När det är en buffé restaurang kan man inte "smaka" av andras tallrikar. Köper man en vanlig rätt på en vanlig restaurang så visst, då har man betalat för just den tallriken. Fatta hur det skulle se ut och vilket jobb det blir för de anställda att hålla koll på alla gäster om alla sitter och "smakar" från andras tallrikar. Därför accepterar dom inte det där. Vilket jag tycker man borde förstå. Nu var det synd att detta hände er och ert barn som uppenbarligen inte åt sig mätt på pizzan, men ni är vuxna människor! Tänk! och ha överseende!

Linda sa...

Anonym: Läste du ens hela inlägget? I så fall hade du läst följande "Hade hon sagt "vi såg henne smaka så nu får ni betala" då hade det varit helt lugnt för min del ... Men nu stod hon och LJÖG och sa att de sett henne äta två hela stora bitar ..."

Oavsett om de tycker att ni borde betalat eller inte så behöver dom inte vara otrevliga och verkligen inte ljuga!

Åh va arg jag kan bli på sånt där! Det svåra är ju att stå på sig.

Peter D sa...

Tanken med en buffe är ju att man ska få äta precis så mycket man vill eller så LITE! Har erat barn ätit två tuggor eller två slice:ar så spelar det ju faktiskt ingen roll, betala ska dom i alla fall!

Orka sedan sitta i hemmets trygga vrå och gnälla om 70spänn eller vad det nu kunde ha kostat.

Tyvär så finns det alldeles för mycket människor som inte har den minsta aning om hur man ska bete sig när man är ute och äter vare sig det är en pizzabuffé på Liseberg eller en lyxkrog på stan!

Du verkar ju helt klart falla i den mallen!

Basse sa...

Frågan är hur mycket ni har spätt på den här historien när ni skrev den antagligen va det inte alls så farligt som ni får det att låta ni vill bara ha sympati för att ni inte lyckades fuska till er en gratis buffe.Basse

S. sa...

Buffé eller inte, tjejen har ju uppenbarligen varit sjukt otrevlig och det är inte okej!

Anonym sa...

Ja men då visste ju föräldrarna att hon ätit/smakat så varför inte bara betala? Bara för att servitrisen såg fel på antal slicar så ska dom komma undan notan? Jag förstår inte ens hur man kan med att förneka att ens barn åt. Oavsett mängden, det är en BUFFÈ! Fan vad pinsamt!
Det vore hemskt om ert barn nästan trillade av stolen, men på riktigt, hur är det möjligt med hjälp av en utdragen nyckelhållare? Håller med Basse, historien känns väldigt överdriven..

basse sa...

Ja UPPENBARLIGEN var hon det men sen vet man ju dock inte om det har gått till så som sägs,det kan ju lika gärna vara dom som vart otrevliga och vart allmänt jobbiga och när dom inte fick som dom ville la dom över all skit på personalen istället och skriver skit här så dom ska få sympati.fy fan håll er hemma å ödsla er energi på riktiga problem i världen istället patetiska människor

Kålle sa...

Vem fan är det som är patetisk Basse?! Get a life!

Juli sa...

Här har man varit bortkopplat och KOLLA VAD MAN MISSAT! Herregud, lite sunt förnuft får man väl efterfråga. Tvivlar starkt på att den här historien är överdriven, känns väldigt sakligt återberättad, och i all sin saklighet så blir det desto mer sjukt. Hatar folk som utgår från att kunder vill fuska... har själv blivit bemött så nyligen, och det enda jag kan säga är att ALDRIG ATT JAG HANDLAR DIG NÅGONSIN. Idioter.

Alexandra Bjuvenstrand sa...

Ja, suck, vad ska jag säga? Bara att ni som läser detta kanske inte ska vara så snabba med att tro på allt ni läser... Det finns som bekant alltid två sidor av ett mynt...