fredag 11 juni 2010

Fula tankar.

Emellanåt tänker jag "ja men en lekhage skulle väl inte vara så fel ändå?" också fantiserar jag om att åka och köpa kompostgrindar och spärra av i stort sett hela lägenheten för den minsta.

Jag fantiserar extra mycket om det sen hon lärde sig att åla runt i flera kilometer i timmen samt dra sig upp och ställa sig mot saker. Hon drar ut sladdar, suger på dem, försöker välta vattenglas över datorn, knapprar på tangenterna, pillar på fjärrkontrollerna, hittar ALLA småpryttlar som finns VAR MAN ÄN LÄGGER DEM.

Vi ska köpa en grind och spärra av mot hallen där kattlådan finns. Men det räcker inte längre! Vi måste köpa en bur!

7 kommentarer:

tessan sa...

hehe, så var vår Einar från ca 9 månaders ålder också. nu är han snart 2 år och vi lever ett liv med helt rena ytor, inga stolar (köksstolarna är klappstolar som förvaras i klädkammaren mellan måltiderna, skrivbordet har ingen stol alls) och spärrar på ALLA skåp och lådor. vi kände oss också nödgade att välja diskmaskin utefter möjligheten att barnspärra BÅDE knappar & lucka.

man får tänka att klåfingriga ungar hjälper en att hålla städat & undanplockat ;-)

Inna sa...

Hmmm jag har nog inte hängt med i utvecklingen här, men jag antar att det nu inte är etiskt korrekt att ha sånna hagar som jag själv satt i när jag var liten? Verkar ju så praktiskt?

Josefine sa...

tessan: hahaha..ja det stämmer ju det där med små barn små bekymmer stora barn stora bekymmer. jag hoppas att det blir så hos oss också. rena ytor. men att få tripptrappen ren igen kan man nog glömma. herre gud som den sr ut!

inna: haha.. nä jag tror inte att bvc rekommenderar lekhage längre! spjälsängen får agera standin emellanåt. om man vill kunna gå på toa exempelvis utan att riskera att ens unge ska omkomma i en olycka.

Anne sa...

Jo, jag minns den där perioden. Nu är vår dotter tre och ett halvt och det värsta har lagt sig sedan ett tag tillbaka, nu lyssnar hon (oftast) när man säger att hon inte får ha en grej. Och hon ska inte vara och pilla i precis allt längre.
Men det fanns en lång period då bara de billigaste pocketböckerna stod i nedre halvan av bokhyllan och det inte var en lös pryl någonstans. Det var dödsstraff på att ställa något med vätska i någonstans eftersom det per automatik vältes ut efter två minuter.

Anonym sa...

http://www.blocket.se/alvsborg/Hundbur_svart_metall__nyskick_26756561.htm?ca=1_6&w=3

Hopfällbar så ni kan lätt ta med den om ni ska resa eller om ni ska på restaurang (så ni slipper betala för fyra pers på bufféer...)

Det är inte tjejen i annonsen som skrivit kommentaren.

Jonna sa...

Vi har gett upp och kör tvärtom istället. Inga grindar, inga lås, inga spärrar... Inbillar oss att vi ska byta ut hela bohaget så snart ungen slutat skövla inredningen (och vi vunnit på lotto).

Lo sa...

jag var i lekhage när jag var liten, jag tror inte att jag fått några men. Använder man inte det nuförtiden alltså?