fredag 3 oktober 2008

Die sexist shit.

Jag skulle köpa Residence till mig själv idag när jag och extrakiddot var i affären. Jag tänkte att hon också kunde få en liten tiding så vi botaniserade lite grand bland det som fanns att tillgå. Nästan genast får hon syn på "Barbie"-tidningen och där i finns något glittrigt och rosa som verkar väldigt tilltalande för henne. Men över min döda kropp att jag skulle köpa något sådant till en liten 4-åring eller någon som helst åring. Det är direkt förkastligt och vansinnigt att sälja smink (även om det är någon form av leksmink) till barn - oavsett vilken målgrupp de riktar sig till (de skulle säkert säga att de riktar sig till barn som är äldre än 4 år - vilket inte gör saken bättre på något sätt). De vet att när en liten flicka är 4 år har hon redan hunnit bli så impregnerad med rosa gulliga saker att det lyser som guld i solen när de bifogar ett rosa läppglans. När man är 4 ska man leka och ha roligt. Inte lära sig att det är "kul med smink". Det blev Bamse. Och hon älskar den.

När vi är på väg till affären möter vi en grupp medelålders män varav en bestämmer sig för att stanna till precis framför mig och stirra helt ohämmat på mina bröst och utbrista "åh herre gud". Jag vågade inte säga något. Han var lite full och jag var rädd för att han skulle bli arg och det vågade jag inte riskera med min lilla unge i handen. Men detta vill jag säga till honom: Die Sexist Shit.

1 kommentar:

Unknown sa...

haha, när man skriver något sådant hoppas man att ingen vet sanningen. är ju alltid så förvrängd.
men iaf, tack.

fö är det inget fel i att vara kulturtant och lyssna på p1. det är allt vi gör här hemma också.