onsdag 29 oktober 2008

The King lives!

Nu har jag läst lite om black metal och trans-kulturen. Har inte haft någon vidare inblick i det hela tidigare men nu är jag snäppet mer bevandrad. Black metal får blir ett senare ämne... för där finns mycket att fördjupa sig i. Vilka människor, vilka texter, vilken galenskap!

Men... Elvismen.
Smaka på det.
Elvismen.

Det är religionen grundad på Elvis död och leverne. I främst USA finns det mängder med människor som tror att Elvis var ett sändebud från Gud och enligt författaren (Thomas Bossius) till boken jag läst så placeras han inom "den kristna ramen -//- med en dignitet liggande mittemellan Jesus och änglarna". Vissa av de troende elvisterna menar att Elvis gripit in och hjälpt dem eller helat dem i problematiska situationer.

"Vidare vallfärdar man en gång om året till Elvis forna hem Graceland, man iakttar vissa helgdagar, och det håller på att bildas kanoniska skrifter, föreställningar och liturgier kring gudstjänsterna" [Bossius 2003].

Det är så fantastiskt fascinerande med den typen av små religiösa grupper.
Och det verkar ju helt vansinnigt galet vid en första anblick. Och så är det ändå detta att det inte är mer otroligt än att Jesus gick på vattnet. Rent personligt kan ju ju genast säga att Elivs haft en långt större inverkan på mitt liv än vad Jesus eller Gud någonsin haft eller kommer att ha.


Min bästa Elvis!

Och här är några andra som också gillar Elvis! Och här med!
Här är de 12 bevisen för att Elvis och Jesus är detsamma.

Jag såg en dokumentär i ämnet som gått på SVT för ett antal år sedan (kanske närmre tio år sedan) och om nån vet hur man får tag på den... let me know!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahahaha... visst är Elvis den heligt utlovade kungen ;-)

Ulf Lundell är en svensk dito med liknande religiös sekt som ofta ska ge hals på fester där det finns en gitarr ;-)

Anonym sa...

jag älskar elvis! han är underskattad nuförtiden