onsdag 1 oktober 2008

Fundering.

Jag undrar om det inte är dåligt att jag överhuvudtaget gör ett test som heter "Lider du av barnfobi?". Det vet jag att jag inte gör. Däremot går jag inte runt och älskar barn i största allmänhet, som annars verkar vara obligatoriskt för tjejer/kvinnor. Jag tycker att det är direkt löjeväckande med uttalanden som "åh jag älskar barn". Varför skulle man göra det? Det är väl mer att man gillar vissa barn och bara inte ogillar de andra barnen. Som människor. Jag skulle inte direkt påstå att jag älskar människor. Däremot skulle jag väl kunna säga att jag gillar släktet Människan ganska mycket. Man behöver knappast älska barn eller människor för att vara humanist eller en fin människa i det stora hela.

De människor som säger att de älskar barn känns lite sådär... opålitliga.
Jag älskar mitt extrakiddo i alla fall. För henne känner jag ju. Jag vet hur hon är, vilken mat hon gillar, att hon gillar att prata om bajs, att hon anser att hon är "tuffast i världen, i stan" och att hon är rädd för flugor. Däremot älskar jag verkligen inte de andra barnen på dagis. De är bara för mig okända barn som jag varken älskar eller ogillar - som har exakt samma värde som alla andra på jorden.

Men det där med att "älska barn"? I tell you. Det är bara trams. De där barnen är olika små människor och inte en liten ras man kan välja att gilla eller ogilla.

3 kommentarer:

mikebike sa...

HAHA... det är helt rätt. Det skulle vara lika rimligt att man älskar barm i allmänhet på samma sätt som det skulle vara helt orimligt att hävda att man älskar pensionärer. vissa är sköna. dem älskar man. de flesta känner man inte och de är bara pensionärer i allmänhet och en del hatar man. precis som med barn. varför är det så fult att hata barn. Jag känner att jag lätt skulle kunna hata en liten ungjävel som var osoft mot min dotter.

Josefine sa...

right on! Det låter så himla... disney att älskar barn så förbehållslöst. jag skulle verkligen vilja höra dem säga: "åh jag älskar verkligen barn" när de sitter på samma spårvagn som ett gäng snoriga skrikande dagisbarn. när det är vinter, man svettas i sina för varma jacka eftersom det fan inte är nån vinter utan bara lite kallare slaskigare version av höst, det är imma på rutorna, alla ser ledsna ut och man vet att man måste handla mat innan man går hem efter en lång tråkig dag på jobbet. då... då älskar de säkert också barn skitmycket.

mikebike sa...

Hahahaha...