torsdag 2 oktober 2008

Titta på konst.

Jag skulle gissa att i min bokhylla är det konst jag har flest handböcker och biografier om näst efter litteratur. Trots min höga ålder förvandlas jag dock ändå till en... ja 8-åring när jag ser på skulpturer. Jag och M tittar på "Kägelspelaren" och det enda vi tänker på då är hur liten snopp han har. Intellektuellt!

Sen har jag ändå någon sorts sjuklig vördnad för skulpturer. Jag blir helt perplex. De är så vackra och det är så otroligt att någon kunnat göra dem.

Det är dock när det kommer till den blodiga konsten som jag hajar till. Jag vet inte varför. Jag går där och beundrar konst från alla möjliga epoker och stilriktningar. Så kommer jag till Lucas Cranachs makabra "Salome" och då blir jag alldeles hänförd.


Så börjar jag fundera över vad det är för målningar jag gillar i övrigt. Och då dyker Odd Nerdrum upp som en av konstnärerna jag är väldigt svag för:Odd Nerdrum: Mordet på Alexander Baader

Jag kommer att tänka på den makabra konst som Natalia Edenmont står för. Jag tycker att den är så fruktansvärt äcklig och oetisk och någonstans fascinerande. Det är väl Döden som vanligt. Och då undrar jag vad det är för sorts dubbelmoral att skrika över döda djur i konsten:
Samtidigt som man kan tänka sig att gå hem och sätta sig med en flaska fint vin och en liten köttbit härifrån
Källa: Alternativmedia.net

Inga kommentarer: