fredag 10 oktober 2008

Med huvudet på ett fat.

Jag lyssnade på radion i morse på väg till dagens seminarium. Väldigt trött var jag. I det närmsta medvetslös eftersom hantverkarna dök upp klockan 7 och vi varit uppe till klockan alldelesförsentegentligenochdruckitespresso.

Jag kände mig fylld av ångest och stress. Jag kunde inte förstå varför. Jag hade på P2 och just då sändes Önska i P2. Plötsligt blir jag medveten om den något... nervösa och stressande musiken. Också stannar den av. Programledaren utropar att det här minsann är Richard Strauss "Salome" (jag som just ojat mig över den där tavlan på Göteborgs konstmuseum). Hon säger "Ja, här har Salome just huggit av Johannes Döpares huvud och lagt på ett fat. För att kunna kyssa honom." Jag inser varför ångesten blomstrar i bröstet.

Plötsligt utbrister programledaren upphetsat "Det här är groteskt rakt igenom!".
Gotta love P2!


ca 5 minuter in i klippet sker självaste dekapiteringen.

Inga kommentarer: