torsdag 10 september 2009

Ett jättebra tips på sådd:

(även om det är lite sent nu kanske.. men till nästa år i alla fall)

Passionsfruktskärnor!
Man häller ner dem med gelén och allt i jord. Väntar. Och sen pang växer det. Och växer och växer och växer. (Nyss höll de dock på att omkomma under ett av Rysslands mordförsök på en fluga som satt sig i krukan.)

Jag läste någonstans om någon som hade dem i en vinterträdgård (i Sverige) och de var över 5 m höga. Fantastiskt!
Jag längtar till nästa vår. Då ska jag och lilla S:et sätta en massa frön och kärnor igen. Hon dväljs fortfarande i besvikelsen över att vi inte sådde några Kalebass-ormar i år.

För två år sedan sådde vi sådana i en stor kruka på balkongen i förra lägenheten. De kvävdes dock av slingerkrassen som jag klantigt nog sådde i samma gigantkruka. Detta har hon inte heller kommit över

S - Minns du J när vi sådde ormarna?
J - Ja just det.
S - Mmm.. det blev inga ormar...
J - Nej men nästa gång...
S - Minns du att jag gick ut och tittade VARJE dag om det kommit några ormar..
J - Jo. Det gör jag.
S - Men de kom aldrig.
J - Nä.
S - Det var väldigt tråkigt tyckte jag.
J - Mmm
S - För de kom aldrig.
J - Nä.
S - Jag tittade varje dag..

4 kommentarer:

LillaGrå sa...

Anar jag ett visst dåligt samvete över att det stackars barnet blev lurat på ormarna?
Och tack för passionstipset!

Tinalinatiny sa...

Sjukt rolig konversation, hon är för härlig lilla S:et! :)

Jag ska testa att så passionsfrukt i vår tror jag. Trots mina icke-gröna fingrar. Tack för tipset.

Anique sa...

hahaha. stackars lilla S:et. var det verkligen varje dag hon kollade?

Josefine sa...

Lillagrå: haha.. ja faktiskt. Det året växte de i alla fall upp men så flyttade vi och ställde krukan ute på gården här och sen kvävdes de av slingerkrassen. I år försvann det bara ur huvudet. Så nästa! HOn vet hur man ska trigga igång det dåliga samvetet nu också. Hon hade ledsen röst också när hon tjatade om hur hon gick ut och tittade.

Tinalinatiny: Ja hon är väldigt rolig när hon är på det humöret! Prova passionsfrukten! Superenkelt. man behöver inte göra nånting mer än att vattna i princip!

Anique: Ja nästan varje dag. Hon började titta efter ormar dagen efter att vi sått dem. Så man kan säga att det var en ganska lång väntan för i stort sett ingenting. Det blev en lång och slingrig växt men hon ville ju ha feta ormar. De glömmer inte i första taget små barn.